Charles Bukowskis syn på alkoholister

Boken Kvinnor får mig verkligen att haja till! Precis som Stewe Sundin kommenterat mitt förra inlägg om ”Bukowskis syn på författare”, så innehåller Kvinnor riktiga guldkorn (även om den inte kan anses vara någon av författarens bättre). Här följer Charles Bukowskis syn på alkoholister:

”Det är problemet med att dricka [...]. Om någonting tråkigt händer dricker man för att försöka glömma; om någonting bra händer dricker man för att fira det; och om ingenting händer dricker man för att få någonting att hända.”

(Charles Bukowski: Kvinnor; sid 235.)

Det går inte att uttrycka hur en alkoholist fungerar bättre än så… Eller?

(Stenhård i ansiktet – och lös i magen?)

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 20 augusti, 2008.

4 svar to “Charles Bukowskis syn på alkoholister”

  1. Apropå min eventuella Bukowskiläsning: på 80-talet var det så jävla inne med Bukowski att jag flydde hals över huvud. Nu tycks kulten vara mer sansad, nu kan det vara dags.

    Apropå droger: på pricken. När man rökte så tog man ju en cigg för att muntra upp sig, eller för att fira att arbetsdagen var slut, eller så rökte man bara för att det var vad man gjorde…

    Gilla

  2. Låtom mig vara ärlig. Precis som Bukowski är det åtminstone för mig. Oftast.

    Förresten, angående Bukowski-läsning, så har jag på sista tiden upptäckt hans favoritförfattare, John Fante. Hittade Drömmar från Bunker Hill på ett antikvariat, efter att ha letat halvt ihjäl mig efter något av denne av Bukowski beundrade författare. Och äntligen hittade jag en bok. Och kan bara konstatera: Bukowski har genom sina alla böcker i det närmaste kopierat Fantes prosa och kapiteluppdelning av böcker, men skrivit om sig själv. 94% har jag för mig enligt författaren ska vara sant.

    Gilla

  3. Jag gillar Buk. Han är skön. Kvinnor är inte en av hans bättre böcker. Jag gillar inte heller Hollywood så mycket, men de böcker som skrev på slutet, den svenska samlingen Badkarsmusik, är genomlysande, makalös och kanon! 8)

    Gilla

    • Jag har läst det mesta av honom på svenska, och visst är hans novellsamlingar bra/intressanta/läsvärda. Mest kanske jag uppskattade Pulp. Hollywood handlar ju snarast bara om den (någorlunda) sanna storyn bakom hur filmen Barfly (vilken jag älskar), men boken är, som du påpekar, ingen höjdare – och heller inte romanen Kvinnor, även om där (uppenbart) finns tänkvärda utläggningar…

      Gilla

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 535 andra följare

