Idag den 27 augusti fyller undertecknad Marmeladkung 33 år – och firar fler jubileum än någonsin tidigare

Fredrik F. G. Granlund 33 år – den 27 augusti 2012

Nu från och med denna dag är mannen bakom Marmeladkungen alltså närmare ett tredjedels sekel. Fasen, det låter hemskt. Men å andra sidan kan det också anses vara ungt – för jag känner nämligen ändå inte någon äldre 33-åring än just undertecknad.

Det är precis som om allt i mitt förflutna varit många fler liv än bara det enda; och det är mycket jag varit med om och gjort och lyckats vara med om och fått uppleva. Det har bara delvis varit beroende på mina egna val – men trots att det finns mycket att ångra; sådant jag dagligen tvingas leva med; har allt jag varit med om genom åren faktiskt lett fram till detta nu.

Och jag försöker glädja mig åt att jag fortfarande lever. Något misstänkt underligt, när jag tänker efter närmre, mer ingående och blickar tillbaka . . .

Onödigt vetande

Jag föddes kl. 15.34 den 27 augusti 1979, genom akut kejsarsnitt. Vägde 4280 gram och var 51 cm lång. Jag var vid tillfället störst av alla barnen på BB, KSS i Skövde. En tant där kallade mig för Fredrik den store.

Fler jubileum idag än någonsin tidigare

Denna födelsedag omringas av två andra viktiga jubileum – och skiljer sig således markant från tidigare dito retrospektivt. Jag firar nämligen nu i september tio år (!) som författare. Och, som om det inte vore nog, har jag även nyligen firat fem år som bloggare. Detta kommer snart att firas å det grövsta här på Marmeladkungen; med förverkligade idéer och en snart färdig närmast löjlig arbetsbörda som tyngt mina fingertopparna medan jag hamrat på de små plasttangenterna under det här året. Romaner, noveller, essäer, artiklar, dikter, podcasts, blogginlägg, kritik . . .

Det kommer snart att hända saker . . .

Närmare 100 gratulationer via Facebook

Det blir väl mödosamt att skriva till var och en av de 84 vänner och bekanta och kollegor och alla andra som tagit sig tid att skriva till mig och gratulera mig på denna födelsedag. Men tusen och många fler tusen tack från mig till er alla. Det känns minst sagt overkligt.

TACK ALLESAMMANS!

En nyfödd Fredrik F. G. Granlund

En nyfödd Fredrik F. G. Granlund

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 27 augusti, 2012.

Ett svar to “Idag den 27 augusti fyller undertecknad Marmeladkung 33 år – och firar fler jubileum än någonsin tidigare”

  1. Gratulerar. :)

    Gilla

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 534 andra följare

