Arbetslös fantastik – fantastiskt!

Min blogg är ämnad för fantastik och detta är något som kan tolkas i många former.

* * *

De som känner mig vet vem jag är.

Men det är ingen som känner mig.

Inte ens jag.

En paradigmatisk betraktare

i ett kromkantat universum.

Mörker är min pseudonym.

 

(Ur diktsamlingen Annorlunda men Ensam; Fredrik F. G. Granlund; B. I. I. Förlag, Skövde/Falköping, 2004.)

* * *

Jag har sökt runt 3-400 jobb i år och får inget. Med min utbildning anser jag att företag borde vara intresserade av min person. Men de är istället rädda för att jag har så pass bred utbildning, att jag kommer att flytta från Mariestad och från Skaraborg, söka mig till någon storstad för att få högre lön. Men pengar är inte allt. Jag har förklarat och åter förklarat att jag tar vad som helst – bara det är ett jobb, att jag inte har några lönekrav förutom att det är fast månadslön och enligt kollektivavtal, att jag vill ha ett arbete, att jag vill arbeta. Men detta hjälper inte.

Är inte det fantastik?

Den här veckan har jag läst ut tre böcker (snart fem – jag läser ett tjugotal åt gången), sökt sex arbeten, skrivit färdigt, redigerat och bearbetat och skickat in tre fantastiknoveller, fyra dikter och samtidigt städat och umgåtts med min kvinna och med vänner, kompisar och bekanta. Jag är ambitiös, driven och uppenbart arbetslös. Men varför?

Det är fantastiskt att jag är det.

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 22 juli, 2007.

Kommentera

 
