Hc.03, eller Mariestad by night – en dikt

Som rubriken antyder: Mariestad i natten (sett från mitt fönster) –

Mariestad by night

Och en dikt av eder undertecknade idiot:

Hc.03

ljuset morrar

mot en gammal gubbe med rosett i håret

mot en skugga i purpurbrun nattdräkt. Mot en skugga i halvdunklet med hästansikte

mot långstjälkade rosor till en hökkvinna. Mot visitkort till en opersonlig assistent

och mot oktober, beskäraren av gamla träd och grenar.

Min skugga har blivit längre. Men inte min rädsla för att krympa

för när du säger något på det sättet är det inte bara något

varje ansikte är ett minne men jag minns inte.

(tala inte om namnen!)

Jag – Skönhetens bard – drömmer i Technofärger. Har sett ett refuserat Bamse-avsnitt

och Njutningar som bara kan njutas en gång – mitt hjärta andas parfym!

Självförsvar är ett ord utan betydelse; bortom vokabulär. Pacifism är vägen

verbala slagsmål!, Krig!, och Våld! är inte onödigt! – BARA FEL

revolvermannaögon har (oftast) den berusades ärliga glimt

och ljudet av tystnad får mig att gråta.

Min enda last är livet

(Ur diktsamlingen Annorlunda men Ensam; sid 39; Fredrik F. G. Granlund; B. I. I. Förlag, Skövde/Falköping.)

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 1 augusti, 2007.

Kommentera

 
