Foton i Mariestadstidningen 03 aug 07

 

Vaknade med ett exemplar av den lokala tidningen vid min sida, slog upp den, letade och såg till slut följande bild på mig själv:

FG i Mariestadstidningen 03 aug 2007 sid 17

Inte helt fel måste jag erkänna, med tanke på hur jag tidigare sett ut på kort i publicerat format . Jag brukar sällan vara nöjd med publicerade fotografier av mig – men den här gången anser jag att fotografen, Pontus Ferneman, vid Mariestadstidningen valt ett bra kort – och gjort ett bra arbete. Han tog många kort, initiativ och hade många goda idéer – en lovande ung talang efter det intryck jag erhöll.

Det dröjde dock många timmar (närmare sagt halva dagen) innan en när och kär familjemedlem påpekade att jag även ingick på tidningens förstasida; med följande bild:

fg-forstasida-i-mariestadstidningen-03-aug-07.jpg

Vad ska jag säga? Intressanta, udda foton – särskilt med tanke på att det rör sig om en småstadstidning (Mariestad = ca 25 000 invånare). Så här brukar fotografier i nämnda tidning tyvärr inte se ut. Och jag blir normalt inte bli nöjd med foton av min person – men nu börjar det likna något. Har dock hört en del blandade kommentarer om dessa publicerade foton – men när allt kommer till kritan rör det sig om att kort ska spegla min personlighet, vilket jag anser att dessa gör. De är konstnärliga och intressanta – inget alldagligt. Om skaparen är nöjd… är inte det huvudsaken?

Artikeln, förstasida och sid 17, av Linn Grönkvist, finns i sin helhet att ladda ned i pdf-format på Mariestadstidningens hemsida: – 03 aug 2007.

Men när jag ändå publicerar foton på mig själv följer här ännu ett foto som jag ändå tänkt att publicera på denna blogg. Kan vara intressant för nya läsare att se skribenten – och eller/möjligen för nära och kära.

Fredrik F. G. Granlund

Bilden är tagen på min mors 60-årsdag 29 maj, 2004 (tre år sedan), en dag då jag egentligen skulle läst dikter på Sergels Torg i Stockholm. Tillsammans med en mängd andra poeter var jag inbjuden av tidskriften Lyrikvännen, men saknade pengar att ta mig till Stockholm. Tyvärr! Men å andra sidan vet jag ännu inte idag vad jag missade – eller inte missade.

Men nu får det i princip vara nog med kort på mig – i fortsättningen utlovas betydligt färre bilder på eder idiot, om några.

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 4 augusti, 2007.

2 svar to “Foton i Mariestadstidningen 03 aug 07”

  1. Ja, wirklich gute Fotos. Manchmal (selten) sieht man gute Fotos in Mariestads Tidning. Deine Potraits gehören zu den Besseren.

    Gilla

  2. Danke, Frank.

    Gilla

Kommentera

 
