Livet är overkligt! JAG VILL SKRIKA!

Livet är overkligt. Jag söker dagligen arbeten och trots drygt 300 högskole/universitetspoäng och det faktum att jag är villig att ta princip vad som helst, så länge jag klarar av det fysiskt, får jag inte något arbete.

Jag trodde inte att det skulle bli så här. CSN var ju så snälla och lånade ut pengar till mig, försörjde mig. Men nu vill dom ha en tusenlapp varje månad så länge jag lever.

Jag skulle kunna tänka mig att stå på ett löpande band – ett industrijobb – även om jag är överkvalificerad för detta. Däremot har jag svårt att se mig själv köra buss eller taxi, ansvara för andras liv – hur bra betalt det än är. Jag skulle klara av jobbet men inte den psykiska pressen. Jag skulle dock kunna tänka mig vad som helst i arbetsväg, bara det är ett arbete – en chans för mig att få visa vad jag går för. Men trots mina dagliga arbetssökningar får jag inte chansen.

Detta föranleder mig till min favorittavla (Edward Munchs Skriet):

Skriet

Det känns som en evighet sedan, men det var egentligen inte länge sen jag studerade digital bildbehandling hos/för den man som gjorde den prisvinnande musikvideon för låten Heartbeats, av den folkskygga Göteborgsgruppen The Knife. En bra och intressant  lärare. Han visade och lärde mig hur man gör musikvideor på MAC, och lät mig och övriga tio-talet elever se videon innan denna kom ut på MTV/ZTV etc. Och numera gör han musikvideor för Madonna, The Soundtrack of our Lives, osv. (det vill säga diverse andra STORA grupper), tillbringar sin tid med en MAC i diverse sköna (exotiska och varma) länder, jobbar och – kanske framför allt! – njuter av vad han gör, resultatet – och frukten…

Här följer min parafras, gjord i Photoshop, med undertecknad som huvudperson, som har bakgrunden Skövde resecentrum under min då- och därvarande högskoletid:

Parafras Skriet av Fredrik F. G. Granlund

Jag skrev även en motivering till varför jag valde Munchs verk (skrivet ca. 2004; icke textuellt bearbetat) – ett utdrag följer:

”Enkelt uttryckt anser jag mig själv vara omåttligt galen, ointelligent, och
fullständigt vansinnig. Men som bekant är gränsen mellan genialitet och galenskap hårfin, eller så sägs det vara. Om så sedan är fallet, lämnar jag till de mer galna än mig – om detta är möjligt – att avgöra. Jag vet bara att
”Skriket” är en av mina absoluta favoritkonstverk – den jag helst studerar,
och den jag helst skulle vilja ha hemma på väggen för att få spegla mig i.


Kort sagt: jag tycker om den.Att jag sedan valde att göra en parafras på just denna målning är nog närmast ett helgerån, men när jag ändå skulle göra en parafras, varför inte göra en på något verk jag beundrar, något på en konstnär jag beundrat sedan länge? Så resonerade jag, så tänkte jag. Så gjorde jag.
Det handlar, allt handlar, om konst på HÖG – eller låg! – nivå…”

(Inom parentes kan – och ska – i efterhand förtydligas att jag inte är galen, ointelligent eller vansinnig – däremot väldigt klok, lärd och beläst. Jag hoppas att detta inte är orsaken till varför jag inte får något arbete, ty jag vill arbeta (oavsett arbetet), vill göra rätt för mig, om det så bara rör sig om några tusenlappar extra i månaden (jag har för närvarande runt 4000 efter skatt i månatlig inkomst – jag kräver aldrig något annat än fast månadslön (när detta är gångbart) enligt kollektivavtal.)

(För övrigt har jag under dagen placerat min blogg i Mariestad på bloggkartan.se)

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 7 augusti, 2007.

Kommentera

 
