Min favoritförfattare: Edgar Allan Poe

Min favoritförfattare, alla kategorier, är: Edgar Allan Poe (1809-1849).

Edgar Allan Poe

Varför? Denne skräck-, deckar-, sf-, essä och novell/roman-författare och poet definierade och skapade novellen som konstform. Skapade bland annat deckargenren och föregick därmed ex. Sir Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes.

Poe förvandlade det tidigare okända till framtid – vår samtid. Konstituerade/konstituerar allt jag har heligt, (nästan) allt jag älskar, särskilt allt skrivande; delvis även min personlighet – Poe definierar allt jag står för, allt jag äger. Jag samlar på Poes verk (fast nu är jag i och för sig en boksamlare/bokläsare av stora mått, och särskilt av just förstaupplagor eller kompletta samlingar av vissa författare).

Men när jag ändå skriver om denna min mest beroendeframkallande favoritförfattare är den mest intressanta Poebok jag äger – och detta är ett UTROPSTECKEN – Nouvelles Histoires Extraordinaires par Edgard Poe (Edition Definitive), Traduction de Charles Baudelaire. Paris Calmann Levy, Edteur, Ancienne Maison Michel, Levy Freres, 3, Rue Auber, 3 1896.

Nouvelles Histoires Extraordinaires par Edgard Poe (Edition Definitive), Traduction de Charles Baudelaire.

Men det är väl inget speciellt med den utgåvan?

poeparm.jpgJo! Eftersom boken ifråga är specialinbunden av G. Hedberg, Kongl. Hofbokbindare i Stockholm. När man slår upp första bokpärmen ser man i nedre vänstra hörnet en lila oval med vita kanter. Detta innebär (i antikvariatiska kretsar) att en [förmögen] privatperson köpt den franska utgåvan, och i Stockholm, lämnat boken för en ombindning (ett engångstryck) till den kunglige, svenska hovbindaren – och att min franska utgåva endast finns i ETT (i det närmaste perfekt) exemplar. Mycket ovanlig med andra ord. Och, måste jag erkänna, mycket trevlig att äga...

 

 

Charles Baudelaire

För övrigt är översättaren av nämnda bok författaren och poeten Charles Baudelaire (1821-1867). Genom dennes översättningar från engelska till franska förvandlades Poe till den oförglömliga litterära gestalt han idag är. Jag vet inte – ingen vet! – hur det hade gått för den fantastiske Poe om inte Baudelaire funnits, uppskattat och tillägnat en stor del av sitt liv till att översätta honom. Det kan ingen veta. Men jag är minst sagt glad att Baudelaire uppskattade och introducerade Poe för den europeiska läskretsen och gav honom den status han idag har

Hur hade det annars gått?

* * *

Avslutningsvis kan jag (med mycket gott samvete!) rekommendera den intresserade en komplett utgåva av Poes samlade noveller/verk i tre volymer som nyligen publicerats/publiceras på förlaget H:Ström. Detta är böcker jag högt kan rekommendera för den som läst eller (och kanske särskilt för de som) aldrig läst Poe; för det här är en läsupplevelse att inte glömma. Författaren ifråga har haft en så stark inverkan på vår samtidslitteratur att det knappt går att beskriva… REKOMMENDERAS!)

* * *

Samtidigt vill jag rekommendera en nyöversatt bok: Amerikas blixt; Charles Baudelaire – om Edgar Allan Poe.

Egentligen vet jag inte vad jag ska säga om den här boken, annat än att den är fantastisk! En verkligt läsvärd höjdpunkt i en ofta(st) annars stagnerad svensk bokutgivning! (Jag anser att man måste publicera klassiker såväl som nymodiga aspirerande författarre som kan bl det alla vill att de ska bli).

Ellerströms förlag gör u detta fall (minst sagt!) många kulturella välgörningar, men det räcker nästan med en sådan här ovanligt bra och ovanlig bok, jämte den tidigare publiceringen av Théophile Gautier& Charles Baudelaire´s Haschklubben – essäer från det dekadenta Paris. (Ellerströms, 2004).
Dessa båda böcker rekommenderar jag till alla med minsta intresse för Poe, Baudelaire, Gautier eller för fantastik! Dessutom är de billiga att inhandla i och med att de är tryckta i Ellerströms Pocket-serie. Om du är intresserad. Köp dem! Gynna fortsatt utgivning av originell – och utmärkt! – utgivning.

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 13 augusti, 2007.

Kommentera

 
