Simpsons the Movie – mer fantastik än man kan tro

Det finns mycket att säga om Simpsons the movie, men jag väljer att fatta mig kort. Det räcker.

Men först. Sedan starten av The Simpsons har jag varit ett fan. Följde serien sedan det första avsnittet, när TV-serien sändes i Sverige på TV3 (inledningsvis ett avsnitt per vecka). Inledningsvis blev serien lyckligtvis allt bättre, säsong för säsong, med självklara höjdpunkter. Karaktärerna utvecklades. Intrigerna blev bättre. Och kan man undvika att imponeras av hur underbar Homer är och hur bra vissa äldre avsnitt faktiskt är? Serien var när den kom nyskapande och tog världen med storm. Och det är inte att undra på.

Under de senaste åren har jag sett – och kontrollerat att jag sett – samtliga sända avsnitt. Tyvärr måste jag påpeka att de blivit allt sämre efter runt de tolv första åren. Det är som om seriens skapare och medarbetare – särskilt manusförfattarna – tröttnat i och med att de insett att vad de än gör så har folk på TV:n och lyssnar åtminstone till deras TV-serie. Även om avsnitten är dåliga får de tittare och tjänar pengar. Jag tror dessa multimiljonärer inledningsvis fick kämpa för att vinna publik – och nu inser att de inte längre behöver.

***simpsons1.jpg

Nu har filmen kommit, och den är väldigt bra animerad i jämförelse med TV-serien; här har man verkligen satsat på grafisk kvalité. På Internet och i andra medier sägs det att långfilmen varit planerad under fem år och tagit en mängd andra år att skriva manus, animera, spela in röster till, producera. Det sägs så mycket. Vem vet vad som är sant?

 

familyguymovie.jpgJag tror att filmen slutligen producerades på grund av att Family Guy (på senare tid min favorit bland de animerade TV-serierna) redan under den fjärde säsongen kom ut med en långfilm: Family Guy presents: Stewie Griffin – The Untold Story (2005). En pärla! Tyvärr ganska omgående och obemärkt släppt på DVD.

 

Inledningsvis tänkte jag att långfilmen (1.10 h) Simpsons the Movie var och som helhet skulle bli riktigt bra. Men så var inte fallet. Bild- och animationsmässigt håller filmen hög kvalité. Men historien håller inte. Efter runt 23 minuter förändras det roliga till sådant som mest bara är löjligt och overkligt, otroligt, fantastiskt. Det finns många adjektiv att ta till, men de är alla i så fall negativa.  Den har alldeles för många logiska luckor, saknar närmast (grundläggande) logik. Visst skrattar – eller vill man – skratta; men bara ibland, och under få godkända scener.

Simpsons the Movie är är ologisk och dum. Likt Star Wars-filmerna är de äldsta avsnitten (delarna eller sagorna) bättre. Vad gäller Simpsons rör det sig om säsong två eller tre till och med säsong 8 (i vilken två av mina absoluta favoritavsnitt presenterades:), eller möjligen fram till säsong 12/14. Svårt att säga. Fram till åttonde säsongen är det i alla fall allt bättre!

simpsons2.jpg

Jag kan inte på något vis förstå att Simpsons the movie i skrivandes stund fått betyget 8.1 av 10 på Imdb – och därmed rankas som nummer #226 på de top 250 filmerna genom alla tider. Betyget är sinnesjukt och kommer att sjunka. Drastiskt. Det måste det göra; det kan inte göra annat!

Simpsons the Movie fyller bara en funktion (vilken, hur dålig filmen än är, inte ska underskattas) – begäret hos Simpsons-fans som accepterar vad som helst, som därmed älskar även de senare säsongerna. Filmen är dock absolut inte för den mogne, som kanske växt upp med TV-serien, som bara tittar då och då! Det finns bara fantastik i filmen, dålig, overklig fantastik utan underhållningsvärde – och begreppet fantastik används här i ett dåligt avseende.

Det finns knappt något att hämta i denna film.

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 17 augusti, 2007.

4 svar to “Simpsons the Movie – mer fantastik än man kan tro”

  1. Skönt med dina åsikter här. Fick efter att ha sett filmen med ett par bekanta höra kommentarer som ”Det bästa de gjort” osv. vilket jag finner oerhört svårt att förstå. Nog för att smaken är olika, men jag tycker att filmen för det första saknade EN logisk konflikt. Istället för fokus på en grundhistoria (som möjligtvis fanns där trots logiska luckor) så blev det hela bara plottrigt med mindre irrelevanta bihistorier. Dessutom blev den ”sjuka” humorn som i alla fall förr varit så träffsäker inom Simpsonlägret här bara konstig och äcklig (läs: Homers förhållande till grisen). Jag hoppas Groening & co. rannsakar sig själva inför kommande säsonger.

    Gilla

  2. Visst är smaken divergerande. Men jag tror närmast att de som avgudar Simpsons tycker om filmen. Så enkelt är det nog dessvärre. Det är tragiskt att konstatera, men om filmen, som du skriver, saknar EN LOGISK KONFLIKT, så spelar det ingen roll. Logiska luckor till trots, de overkliga förfaranden som inträffar, den meningslösa fantastiken och de dåliga bihistorierna – folk ser filmen, även om de läst dåliga recensioner (finns det några bra?) och filmen går plus. Hur gick det med manus och det som en gång gjort Simpsons stort? Svar: åt helvete! Jag hoppas också att Groening & Co rannsakar sig själva, men de kommer säkerligen att snart släppa en uppföljare till Simpsons the Movie, för allt handlar ju tyvärr om intäkter.

    Serien har länge varit dålig, för länge – och det vore trevligt med något sevärt avsnitt igen. Tror dessvärre att storhetsdagarna varit – att de inte återkommer. Tragiskt nog.

    Gilla

  3. Simpsons har gått åt helvete…. Från skarp ironi och humor på ett fantastiskt mångfacetterat plan, har det vattnats ur till vanlig slapstick och hä-hä-flabbande komik. såg en bit på säsong 19 för någon vecka sen och jag tror det var ett avsnitt som -nästan- höll måttet. Långt från forna glansdagar.
    Filmen tyckte jag däremot var helt okej, fast inget mästerverk. Såg den hemma hos kamraten och åkte på festival dagen/gryningen efter. Halva resan sjöng vi ”Spider-pig, spider-pig”. Vilket väl säger en hel del om oss, samtidigt som det minnet nog ger en viss oförtjänt lyster åt filmupplevelsen.

    Gilla

  4. Stewe: Det är NÄSTAN sant att Simpsons har gått åt helvete…. Från och med säsong 18 anser jag att det (plötsligt) är på bättringsvägen. Vad det beror på – det vete fan. Det märks att du förstår vad jag menar. Det är fortfarande så jämnbra och kungligt roligt som det var när det började, vilket jag tycker beror på att det inte handlar om lika verklighetsnära intriger som det var förr… Säsong 19 har jag dock ännu inte sett – men vi är överens om att det är långt ifrån forna glansdagar.

    Jag avskyr Simpsons – the movie. Men jag kan hålla med dig om att den har några fördelar. Spiderpig-låten är mycket riktigt en av höjdpunkterna.

    / F. G.

    Gilla

Kommentera

 
