På min 28:e födelsedag: Tankar om tiden

Idag den 27 augusti 2007 fyller jag 28 år. Och jag avskyr att fylla år.

Det är bevisat att tiden går långsammare för spädbarn och barn i unga åldrar, jämfört med den som är äldre, i mitt fall mellan 20-30 årsåldern. Anledningen är att barn inte har någon förhållning till framtiden – de vet inte, har inte lärt sig. Men jag vet. Jag har lärt mig med åren. Och tiden flyger fram medan jag dagligen sitter vid mitt skrivbord, skriver, bearbetar texter, och inte minst söker jobb – och ändå aldrig får någon chans att visa vad jag går för.

Jag går ned mig.

Och förresten, nu när jag ändå fyller år – varför säger man Grattis på födelsedagen? För mig är det en meningslös frasering. Det är fruktansvärt att bli äldre – ingenting att gratulera någon för (ett år närmare graven)…  åtminstone inte någon man vill väl.

Jag vill minnas att jag så här sedan min 22 födelsedag, för efter de magiska födelsedagarna: tretton (bli tonåring), arton (bli myndig), tjugo (möjlighet att handla på systembolaget, och tjugoett (myndig i USA), finns det ingen mening med att fylla år, bli äldre.

Jag hatar mina födelsedagar! Och jag hoppas att någon kan vara originell nog under dagen att ringa och beklaga att jag fyller år.

Det positiva då: presenterna. Vad behöver jag? Ingenting särskilt. Bara pengar. Klarar knappt hyra och räkningar som det är, och är skyldig 1309 kronor i restskatt på grund av att jag fortfarande är medlem i svenska kyrkan – har dock inget val nu annat än att gå ur. Det går inte längre ekonomiskt att vara med. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt för unga akademiker att komma in på arbetsmarknaden, att bara få en chans. Men livet är – och kommer alltid vara – orättvist.

Det är lätt att känna sig och bli gammal i förtid!

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 27 augusti, 2007.

Kommentera

 
