De bästa skräckförfattarna?

Jag har läst oerhört mycket genom åren, lärde mig i själva verket läsa innan jag började skolan, och jag läser vidare, vidare, vidare . . . Och det finns många författare/böcker jag kan rekommendera – och jag älskar att rekommendera (även om jag helst tar emot rekommendationer). Och, återigen, detta sveriges vanligaste ord, och, olika böcker har påverkat mig på olika sätt – på samma sätt som de kan påverka någon annan, för vi är alla heterogena. Vilsna.

En litterär blogg ska innehålla information om böcker – men det finns så många böcker! Vad ska man göra? Helt plötsligt, efter att ha tänkt på saken i många år, och äntligen skaffat mig en litterär blogg, och dessutom fått läsare – vad gör jag? Vad ska jag skriva om? Vad skriver andra litterära bloggare om? Det sistnämnda spelar ingen roll, för man behöver ibland – om än inte alltid – gå sin egen väg. Jag vill göra något eget, något originellt, men det tycks svårt. Nu kommer jag inte att lyckas.

 

Däremot har jag funnit en intressant standardpunkt på litterära bloggar som jag tycker är intressant: att bloggens författare listar topplistor inom olika kategorier med författare och/eller böcker. Jag tror att det kan säga en del om mig som människa och författare. Så här följer min första topplista (många fler kommer att följa); och jag inleder med det ämne som bäst värmer mitt hjärta: skräck.

Topplista: skräckförfattare. (närmast utan inbördes ordning.)

Edgar Allan Poe – allt inkluderat författarens poesi. Samlade noveller/skrifter utges 2006/2007 på ellerströms förlag.

H. P. Lovecraft – i princip allt, inkluderat poesi och brevskrivande. Möjligen bortsett från tidiga verk och författarens fantasy (även om det är intressant). För svenska novellöversättningar se för närvarande Aleph bokförlag och tidskriften Eskapix).

Robert Bloch – novellerna och romanen Psycho. (Inom parentes kan nämnas att jag lustigt nog äger August Derleths The Lurker at the Treshold (publicerad under H. P. Lovecrafts namn), i nyskick, och signerad av just Robert Bloch.)

Richard Matheson Särskilt novellerna. Men även de klassiska (kort)romanerna Den krympande mannen (The Shrinking Man) och Jag är legend (I am Legend).

Arthur Machen (- allt. Se ex. Aleph bokförlag för svenska översättningar. Annars publicerar Chaosium finfina novellsamlingar av författaren.)

William Hope Hodgson – samtliga noveller; inkluderat romanen/kortromanen Huset vid avgrunden (The House on the Borderland), utgiven i Wahlströms Kalla Kårar nr 70.)

Clark Ashton Smith – se särskilt novellsamlingen Fantasy Masterworks 26; The Emperor of Dreams. Brev mellan författaren och H. P. Lovecraft är också av intresse.).

Algernon Blackwood – novellerna; ex. Tales of the Uncanny and supernatural

M. R. James – samtliga noveller.

Ray Bradbury – allt.

Ambrose Bierce – samtliga noveller; och The Devils Dictionary.

Clive Barker – särskilt Den stora föreställningen (The Great and Secret Show); och Books of Blood 1-6 (volym 5 är utgiven på svenska av Forum under titeln Det förbjudna).

Stephen King – särskilt Dödsdansen (Dance Macabre); Maratonmarschen; Att skriva (On Writing; A Memoir of the Craft); och bland de övriga skönlitterära kreationerna främst författarens novellsamlingar.

Dean R. Koontz – Många romaner/noveller har underskattats, även om de inte alltid håller hela vägen. Jag minns många böcker, och kan nämna En ond plats (The Bad Place, 1990).

* * *

Jag blir inte förvånad över att dessa författare som tillhör mina favoriter inom genren tillhört kretsen kring pulptidskriften Weird Tales. På ett eller annat sätt hör de alla samman. Man skulle kunna bortse från Stephen King, Dean R. Koontz och Clive Barker då de är nutida författare; ändock går det inte att bortse från att dessa har påverkats av de klassiska författarna som alla har sitt egentliga ursprung i Poe, men som fann sitt nav i H. P. Lovecraft – och i cirkeln kring denne. Dessa två har betytt mer än man kan tro för nutidens fantastik.

 

Avslutningsvis vill jag nämna några namn och verk som skulle kunna platsat på listan om författarna publicerat fler och mer livskraftiga alster inom skräckgenren: Robert Louis Stevenson: Dr. Jekyll och Mr. Hyde (Dr Jekyll and mr. Hyde); Matthew Gregory Lewis: Munken (The Monk); och Mary Shelley: Frankenstein (Frankenstein, or the Modern Prometheus).

Du kanske tycker jag glömt någon författare eller verk? Kanske inte nu, men om detta inträffar när jag listar andra kategorier – i så fall: kontakta mig! Skriv en kommentar eller maila mig på anson@passagen.se. Jag läser runt tio böcker per månad men ingen hinner läsa allt. I dagsläget trycks månatligen fler böcker än någonsin. Och takten ökar! Skogarna skövlas… Man kan inte hinna läsa allt; och jag inriktar mig på fantastisk litteratur eftersom jag skriver sådan. Det hindrar mig dock inte från att läsa ”samtliga” genrer. I framtiden ska jag försöka redovisa vad jag för närvarande läser, om jag märker att det finns intresse. Men till dess, håll till godo med denna lista med rekommendationer, och, för allt i världen, ta inte illa upp om jag inte nämnt just din favoritbok. I så fall: ge mig någon form av feedback… Jag uppskattar alltid boktips!

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 18 september, 2007.

Kommentera

 
