Autograf av Robert Bloch i Derleths/Lovecrafts ”The Lurker at the Treshold”

Någon är säkerligen intresserad av hur Robert Bloch:s autograf ser ut, då jag nämnde

lurker-at-the-treshold-1.jpg

detta i mitt förra inlägg (säkert finns också intresse för vilken utgåva av boken ifråga det rör sig om). Här några bilder på den bok jag äger; signerad av Bloch. Men först ska i sammanhanget nämnas att jag använde pengarna från förstapriset i tidskriften Mitranias novelltävling (2005), för att köpa boken från USA. Från litteratur till litteratur. Håll till godo:

 

 

lurker-at-the-treshold-3.jpg

 

(klicka på bilden för STÖRRE format)

 

 

ot.jpgBoken ifråga är även översatt och publicerad på svenska, här betitlad Odjurets torn (utgiven och översatt av Sam J. Lundwall, 1991). Även i Sverige publicerades  kortromanen under namnet H. P. Lovecraft.

Men HPL har inte skrivit den – det gjorde August Derleth. Enligt Wikipedia, inspirerad av två korta textfragment som Lovecraft efterlämnade vid sin död . Lovecraft sägs ha skrivit – endast och knappt – fem procent av texten. August Derleth är dock en skribent och välgörare inom Cthulhu-mytologin, och då jag är en stor fan av Bloch, Lovecraft och Derleth blev jag överrumplad av att finna den nu avlidne Bloch’s autograf i just den här boken – och i så bra, oläst skick.

Alltid trevligt för en bibliofil!

 

* * *

 

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 19 september, 2007.

Kommentera

 
