Antikvariatiska fynd

I torsdags lånade jag min fars bil för att jag och min sambo skulle kunna ta oss till till Skövde, och frekventera en rekryteringsmässa på arbetsförmedlingen. Många överraskningar väntade. Många. Det blev inte som jag antagit. Det blev hårdare. Vissa osäkra löften gavs, och förmedlingar av CV och annat som jag med tiden som arbetslös lärt mig att inte våga hoppas på, inträffade. Det verkade något positivt. Nu återstår bara att vänta och hoppas, vänta och om jag inte hör något höra av mig till företagen ifråga.

Efter mässan fyndade jag på fyra olika antikvariat/second hand, i Skövde och Mariestad. Jag är fattig men lärorik. Lever vid skrivandes stund under existensminimum. Men jag kunde bara inte låta bli att köpa dessa böcker, inklusive ett antal värdefulla serietidningar från 60- och 70-tal, för totalt 200 kr. Ibland fyndar man. Och ibland måste man därför unna sig något man älskar – även om man egentligen inte har råd.

Bradbury, Ray. Blommande vin (Dandelion Wine). Inbunden med skyddsomslag. Bokklubben Vår Bok, 1963.

Cherry, C. J. Slutstrid (Downbelow Station). Delta nr 186. Delta, 1986. Kartonnage.

Clarke, Arthur C. Mot nya världar (Childhood’s End). Eklunds förlag, 1955. Inbunden, och oläst.

Farmer, Philip José. Efter King Kongs fall och andra noveller. Science Fiction ABC: F. Delta Förlags AB, 1981.

LeGuin, Ursula K. Gravkamrarna i Atuan (The Tombs of Atuan). Rabén & Sjögren, 1985. Inbunden med skyddsomslag.

Levin, Ira. Bädda för Död (A Kiss before Dying). Bonniers, 1953. Första svenska upplagan/tryckning. Inbunden med skyddsomslag. Oläst.

Lindqvist, John Ajvide. Låt den rätte komma in. Ordfront, 2004/2006. Inbunden med skyddsomslag. Nyskick.

Rice, Anne. Samtal med vampyren (Interview with the Vampire). Första svenska upplagan; inbunden med skyddsomslag; Bonniers, 1977.

Wilde, Oscar. Den lycklige prinsen och andra berättelser. Världslitteraturens förlag, 1930.

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 30 september, 2007.

2 svar to “Antikvariatiska fynd”

  1. Man skulle inte kunna få köpa Låt den rätte komma in av dig? Skicka gärna ett mejl!

    Gilla

  2. Jag är ledsen, men jag samlar på förstautgåvor. Såvida jag inte får ex nypris för boken vill jag ha kvar den i min samling. Men jag tror knappast det är svårt att hitta Låt den rätte komma in på något antikvariat eller på Tradera – den lär ju, tror jag åtminstone, ha tryckts i en ganska omfattande förstaupplaga.

    Gilla

Kommentera

 
