Tips: bokrea på förlaget Alastor Press.

Det Malmö/Göteborg-baserade förlaget Alastor Press rear för närvarande ut sina utgivna böcker i lager, om trettio procent på priset och trettio dagars betalning. Vid skrivandes stund finns inte den här informationen på förlagets hemsida, men har gått ut i förlagets nyhetsbrev:

W. B. Yeats – Flamman och skuggan ord. 160, rea 110

Flannery O’Connor – Blodsbunden ord. 140 rea 100

Ola Hansson – Parias – prosa i urval. ord. 140 rea 100

Paul Verlaine – De fördömda poeterna. ord. 120 rea 80

Thomas De Quincey – Suckar ur djupen. ord. 230 rea 160

Daudet – I smärtans riken. ord 110 rea 70

George McDonald – Lilith. ord 150 rea 100

Georg Heym – Tjuven: en novellbok. ord 120 rea 80

William Hazlitt – Liber Amoris. ord 140 rea 100

Ugo Foscolo & Giacomo Leopardi – I skuggan av cypresser. ord 140 rea 100


Personligen tycker jag mycket om Alastor Press. Sett till den speciella, nischutgivningen är förlaget riktigt intressant och fyller verkligen sin plats. Jag har köpt och/eller via bibliotek läst följande utgivna titlar: Maldoror – Samlade verk, Arthur Rimbauds samlade verk, W. B. Yeats Flamman och Skuggan, och Flannery O´Connors Blodsbunden (Wise Blood). Har funnit dessa böcker till mer än belåtenhet, och kan särskilt rekommendera Maldoror – Samlade verk och Rimbauds samlade verk. Två verkligt intressanta verk!

Jag läser för övrigt i princip alltid mellan tio och tjugo böcker åt gången (romaner, antologier, novellsamlingar och diktsamlingar), och för närvarande läser jag bland annat Lilith av fantasyns anfader George McDonald. Den är så pass intressant att jag nu (om min ekonomi tillåter det) tänker köpa den – men då även Thomas De Quinceys Suckar ur djupen (innehåller En engelsk opieätares bekännelser som jag läst och älskar!), samt Paul Verlaines De fördömda poeterna. Enligt min mening verkligt intressanta verk.

Information om böckerna och författarna finns att läsa på förlagets hemsida, under fliken Utgivet. Där finns även bokutdrag och recensioner att läsa.

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 22 november, 2007.

3 svar to “Tips: bokrea på förlaget Alastor Press.”

  1. Jag råkar veta att deras nästa utgivning planeras bli Arthur Machens ”The Hill of Dreams” (en av grundarna är en gammal Aleph-medarbetare, Ola Svensson, som också skrev en artikel om AM i Minotauren). Förlaget är väl numera Göteborgsbaserat, dock.

    Gilla

  2. Du har rätt i dina två informationer, och jag ska ändra till Göteborg i texten. Följande står att läsa i förlagets gästbok:

    ”Machens mästerliga ”Drömmarnas berg” är inom kort redo för tryck. Alastor Press utgåva kommer förutom titelromanen att innehålla de fantastiska kortnovellerna ”Ornament i jade” samt författarens opublicerade inledning; förord och kommentarer och efterord ingår också i denna närmare 300 sidor tjocka bok. Ta tillfället i akt att stifta bekantskap med en av det engelska språkets största virtuoser; och en på sin tid skandalomsusad författare som kanske var den främste förespråkaren av ”det gula -90talet” i England.”

    Detta finner jag alldeles särdeles trevligt!

    Ola Svensson har jag vidare läst med intresse i Minotauren. Det är bara att önska honom lycka till.
    vh, F. G.

    Gilla

  3. Fick mail från Alastor Press härom dagen. Tydligen är ”Drömmarnas berg” på gång i början av nästa vecka. Troligtvis fler än jag som har sett fram emot den. Lite Algernon Blackwood och lite Lord Dunsany nu så är jag i sjunde himlen. Ryktas också om Lovecraft på Alastor!

    Gilla

Kommentera

 
