Det fantastiska 1970-talets skräckserier

Midnattsrysare Under det fantastiska 70-talet var skräcklitteratur och skräckserier minst sagt populära. Mellan 1972 och 1975 gavs fler än 20 (!) skräckserier ut i Sverige av förlagen Semic, Red Clown, Marvel, Williams och Svenska Serier – åtta av dessa publicerades under 1972. Det låg då i tiden, vilket också kan påvisas genom skräckbokserien Kalla Kårar från ca 1970 och framåt 80-talet. Tyvärr är det inte riktigt så idag.

Undertecknad fann en synnerligen intressant hemsida om detta som bara måste rekommenderas skräckintresserade: Skräckserier från 70-talet. Där finns god information, länkar, och omslag på samtliga publicerade skräckserietidningar 1972-75.

 (Bilden: Hans Arnolds klassiska omslag till Boris Karloffs Midnattsrysare nr 1/1972.)

Och i sammanhanget upptäckte jag att Henrik Holmström, redaktör för den intressanta tidskriften Eskapix, lagt till ett länktips på Eskapix Facebooksida (där jag fann ovanstående länk om 70-talets skräckserier). Informationen var inte helt korrekt, men jag har nu kontrollerat den inför detta blogginlägg.

Nåväl, i SVT:s öppna arkiv kan man se inslaget ”Serietidningar med våld och skräck ska väck”, från 28 februari 1975, om hur Domus (Konsum) ville ta bort de serietidningar som innehöll skräck och våld från sitt sortiment. Reporter: Sverker Olofsson. Se och njut av denna dåtidens kanske viktigaste moralistkamp. Man kan bara skratta.

När jag letade runt lite i arkivet fann jag även ”Skräcktidningar” från åttonde november 1974. Hör vad Gustav ”Skå-Gustav” Jonsson anser om huruvida det är skadligt att läsa skräcktidningar! Reporter: Ulf Elfving. Det här måste man bara se om man är det minsta intresserad av skräck.

Det går inte annat än att skratta åt detta. Tänk om dåtidens moralister hade vetat hur dagens spelfilmer, dataspel, ja, till och med nyhetsinslag är. . .

Är det inte fantastiskt hur samhället förändras?

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 23 november, 2007.

5 svar to “Det fantastiska 1970-talets skräckserier”

  1. Hej!
    Intressant blogginlägg med bra länktips! Det finns också en bra artikel i Minotauren nr 25, mars 2005.

    Gilla

  2. Man tackar.

    Självklart läser jag Minotauren! Har även medverkat i flertalet nummer.

    När jag skrev blogginlägget tänkte jag tom hänvisa till den artikel du påtalar. Men jag antar att jag glömde bort det, trots att jag diskuterade saken med Minotaurens redaktör. Den ska dock rekommenderas som vidare läsning.

    Gilla

  3. Hej!
    Fan vilken bra sida det här var… Självförtroendet får sig en knäck!
    Jättekul att läsa dina krönikor om serier. Skriver själv en del om ämnet ex här.
    Men jag är inne och snurrar på ämnet lite varstans.
    mvh
    Stewe

    Gilla

  4. Hallå själv, Stewe.
    Din ord är honung som smetas in i mina ögon. Mitt självförtroende existerar inte. Men verkligen kul att höra av dig, och jag måste nog säga att din blogg är riktigt intressant även den. Ska kika närmare på den, det lovar jag.

    // F. G.

    Gilla

  5. […] Williams och Svenska Serier– åtta av dessa publicerades under 1972. Jag har skrivit om detta här. Det är för övrigt en av Marmeladkungens mest besökta länkar. Men fortsätt, […]

    Gilla

Kommentera

 
