Twin Peaks och Blade Runner

Normalt sett brukar jag inte köpa några julklappar, för jag har a) inte några likvida medel (då jag under många år, cirka tre, levt under existensminimum) och b) anser att julen är överreklamerad, trevlig för unga, och otrevlig för äldre (det är inte för inte att flest självmord äger rum under högtider). Dessutom har vi kommit ifrån varför vi firar jul; det rör sig nästan bara om kommers, köpa och ha-begär. Till och med ateister firar jul: man ska köpa julgran, julklappar, skicka vykort (varför?) och äta julbord, träffa släkten, ge och ta emot gåvor…

Men tiderna förändras. Tiden finns inte. Ändå slås rekordet för julshopping varje år. Vi är galna! Tiderna förändras. Långsamt.

Dock förblir min ekonomiska situation densamma. Den har stagnerat totalt!

Inför denna jul har dock Science fiction-bokhandeln två dvd-boxar som fångat mitt intresse, vilka jag nu vill tipsa andra om. Själv har jag tyvärr inte råd, men de är rimligtvis intressanta för mina läsare.

Först och kanske främst Twin Peaks Definitive Gold Box Edition, för 549:-

Boxen innehåller samtliga 29 avsnitt från 1990-91 plus både den amerikanska och europesiska versionen av pilotavsnittet. Enligt SF-bokhandeln har DVDerna briljant restaurerad bild från originalnegativen med nytt 5.1-ljudspår (samt vanligt stereo-ljud), båda personligen godkända av David Lynch.

Jag räknar med att de allra flesta känner till David Lynch briljanta TV-serie Twin Peaks, och låter DVD-boxen tala för sig själv. Du hittar den på SF-bokhandeln här .

 

Och sedan har vi Blade Runner Ultimate Collection. En box för 399:- med fem (!) versioner av filmen på lika många skivor, bland annat Ridley Scotts senaste Final Cut-version och en sällan visad arbetskopia. Som inte detta var nog. Det ingår även 9 timmar (!) extramaterial. Hur kan detta inte vara en fantastisk julklapp?

Blade Runner
Med Blade Runner (1982) introducerade Ridley Scott Cyberpunken på film. Detta är något som (mer) samtida författare såsom William Gibson samt Bruce Sterling fortsatt skriva om). Harrison Ford spelar en Blade Runner som letar upp och avlivar replikanter (jmf androider/cyborger) – konstgjorda människor på rymmen från en slavliknande tillvaro. Protagonisten rör sig genom ett mörkt, regnvått metropolis fyllt av asiatiska nudelstånd och neonskyltar, på jakt efter fyra förrymda replikanter och sanningen om sin egen mänsklighet.

Den dystopiska framtidsvision som skildras saknar motstycke i modern film. Och de filosofiska, postmoderna aspekterna är så många att man närmast måste tänka efter (!), särskilt när det gäller vad som är och definierar mänsklighet – och huruvida huvudpersonen själv är en replikant eller inte.

Filmen fungerar på väldigt många nivåer; är numera en genuin kultfilm, trots att den floppade 1982 när den kom ut. Viktigast för den fantastikintresserade är kanske att den är baserad på romanen Do Androids Dream of Electric Sheep? av den säregne (bland annat substansberoende) sf-författaren Philip K. Dick och fyller 25 år i år, och därav boxen. Du hittar den på SF-bokhandeln här.

Att Harrison Ford enligt Internet Movie Database ansåg att det var en svår filminspelning, den (kanske) svåraste i hans karriär, det skiter jag i. Men bara lite… 🙂 Rollprestationen är fantastisk. I övrigt ska jag inte uttala mig …

. . .

Två rätt dyra DVD-boxar Men för fantastikintresserade ändå två självklara julklappstips!

(Tipsa gärna mig om andra intressanta julklappstips).

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 4 december, 2007.

Kommentera

 
