Den kompletta Kalle Anka & Co-samlingen 1948-49 som brann upp (Ode till min far).

Jag växte upp som son till en samlare.

Min far Alf Sune Lennart Granlund föddes den 11 augusti 1944. Genom uppväxten samlade han dels på serier, dels böcker, dels leksaker, dels porrtidningar; dels bryggeri-etiketter; och dels och kanske främst på frimärken, fast samtidigt också mycket annat. Ja, farsan var sedan barnsben en riktig samlare; och han har varit min förebild i livet, på många sätt. Jag vill på lika många sätt vara som honom; och på lika många sätt skilja min person från hans.

När min far var fyra, fem eller sex år (svårt för mig att avgöra) kom det allra första numret av Kalle Anka & Co, nummer ett 1948, som han köpte och direkt fastnade för. Sedan samlade han på denna eminenta serietidning, köpte samtliga nummer de första åren och lade dem åt sidan för att få en komplett samling.

Och det blev snart en komplett samling som han enligt egen utsaga verkligen vårdade ömt. Detta är – var åtminstone – ovanligt för en så ung pojke som min far ändå var. Och en sådan samling skulle i dagens läge vara värd, minst sagt, en hel del. Många skulle bjuda på en auktion för en komplett samling i riktigt bra skick! Många! Det finns alltid köpare till något så ovanligt.

I mitt fall manifesterades det smått maniska samlandet när jag gick i mellanstadiet (så heter det dock inte idag), men då inte lika allvarligt som i min fars fall, och heller inte så utbrett (det har kommit nu i tjugoårsåldern) – jag läste och samlade istället på fantasy-böcker, t. ex. författare som David Eddings, och Äventyrsspels (dåliga) översättningar. (Inom parentes kan nämnas att min fars kusin, den gode Lennart Granlund, var med om att översätta Skuggor över tjuvstaden – Äventyrsspel 17 av Robert Asprin (Target Games, 1989).

Och det var ingen som hindrade mig – mina föräldrar snarare uppmuntrade mig att läsa; något jag liksom att skriva lärde mig innan jag började skolan. Men tyvärr – till skillnad från min fars samling – saknar det jag läste i dag antikvariatiskt värde.

För min far var det värre! Problem dök upp från oväntat håll.

När han en dag kom hem från skolan hade hans mor (min farmor) Karin Granlund bränt upp hans kompletta Kalle Anka & Co-samling tillsammans med hans kortlek.

Behöver jag förklara att min far blev förkrossad? Detta är en berättelse, en för min fader livsförändrande upplevelse – en berättelse som jag under min uppväxt fått höra upprepade gånger, och även nu under mitt (mer) vuxna liv. Min far kan inte glömma detta. Och jag förstår honom…

Min riktiga farmor, Karin, var något av en kristen eller baptistisk fundamentalist och hade väl läst bibeln eller katekesen eller psalmboken (eller vad det nu kan ha varit) och plötsligt insett att det var syndigt med serietidningar och kortspel.

Fy fan!

Jag har aldrig träffat denna min riktiga farmor, för hon dog innan jag föddes. Min farmor heter nu istället Signe Granlund, fru till min farfar Fred Granlund (nu avliden).

Jag ska inte tala illa om de döda, men nu när jag själv väntar barn (beräknat till i början av augusti) måste jag påpeka att jag aldrig skulle göra något sådant mot mitt barn. Aldrig! Barn måste få samla på det de vill. Sådant ska uppmuntras. Om min fars samling fått vara i fred hade vi inte haft det så dåligt ställt som vi i dag de facto har! Det var ingen dålig samling han hade, min far…

Personligen är jag den siste i min släkt; den ende i släkten Granlund som kan föra det plebeijiska namnet vidare, så jag är (inte lite!) extra glad, och dito är min underbare far. Men man får inte upprepa det förflutna! Misstag inträffar troligen ofta (inte alltid) av en orsak. detta fall, för att min farmors barnbarn – jag – skulle tänka till rörande barnauppfostran. Inom det området har jag i och för sig extremt mycket teoretisk kunskap. Men…

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 25 februari, 2008.

Kommentera

 
