Publicerad novell, och filmrecensioner samt uppdaterat läge

Det har hänt saker.

Först och främst ska nämnas att jag fått en ny novell antagen – till nästa nummer (nr 6) av tidskriften/boken Eskapix – som också är rikt illustrerad av flertalet av – såvitt jag tror mig förstå – världens främsta skräckilustratörer. STORT! Och verkligt kul att bli publicerad i denna eminenta tidskrift/bok!

Jag gillar verkligen vad redaktören Henrik Holmström gör för oss novellförfattare (samt beundrar (bland annat) honom för ett gott val av novell) – för det är minst sagt en välgärning för kultursverige att publicera en sådan tidskrift som han de facto gör. Spana in den om du inte redan prenumererar! Förresten innebär denna min prestation att jag snart publicerat mig i samtliga svenska fantastiktidskrifter som vid skrivandes stund publicerar ”nya författarhopp”.

Sedan har jag fått två filmrecensioner publicerade, TALES FROM BEYOND och SPIRITUAL EXERCISES – på svenska och engelska. Länkarna leder till de svenska recensionerna på Swegore. Det talas även – och är på gång – att de även kommer att tryckas i tidskriftsform (bland annat översatta till andra språk). Vilken/vilka tidskrifter låter jag vara osagt – men det är på gång.

Vidare är det i och för sig på sin plats att även nämna andra tidskrifter som jag också vill rekommendera: Minotauren/Aleph bokförlag (som utges av min vän Rickard Berghorn. Men är tyvärr för närvarande vilande), Mitrania (utges av Robert Andersson), samt Komma (Peo Rask) och inte minst Schakt (en antologitidskrift som utges av Kent Björnsson).

Sedan har vi de förlag som gör kulturella och fantastiska (!) gärningar: Alastor Press (Ola Svensson) – vilket verkar inom de diminutiva genrer som vi i allmänt tal benämner F A N T A S T I K. Nämnas ska också Vertigo (Carl-Mikael Edenborg) som precis publicerat H. P. Lovecraft:s Fallet Charles Dexter Ward. Köp! Som den bibliofil jag är så vet jag att Lovecraft-översättningar snabbt betingar höga antikvariatiska pris. Och om du inte läst The Case of Charles Dexter Ward tidigare (översatt som Gengångaren och utgiven av Sam J. Lundwall och ingick i Delta skräckens klassiker 3)- slå till!

Och prenumera på ovanstående tidskrifter. De behöver stöd för att fortsätta publiceras. Detta kan inte nog uppmuntras! Inte bara för att jag publicerar mig i dem, men för vad redaktörerna faktiskt gör för fantastiken i Sverige. Novelltidskrifter är sällsynta – och välgörningar måste uppmuntras för att goda svenska författare ska kunna utvecklas och för att fantastikintresserade ska ha något intressant att läsa.

Det finns i och för sig andra svenska tidskrifter som i sammanhanget självklart ska nämnas – det anrika Jules Verne-magasinet (utges av Sam J. Lundwall), och maffiga Nova Science Fiction (Redaktör: John-Henri Holmberg; en mycket trevlig karl!).

Jag kan rekommendera båda, men dessa tidskrifter gör (tyvärr) inte en sådan välgärning som de jag ovan påtalar – de publicerar inte nya svenska förmågor i vare sig novellform eller kortroman. För mig känns det lönlöst att skicka något till dessa magasin. Tyvärr.

Enligt min åsikt måste de svenska förlagen/tidskrifterna våga satsa på nya (svenska) skribenter för att få världsnamn. Såsom exempelvis när Rickard Berghorn, redaktören för Aleph Bokförlag, upptäckte och satsade på Johan Theorin – som nu blivit världsförfattare med romanen Skumtimmen (som jag läst och uppskattat!). Jag debuterade tillsammans med herr Theorin i antologini Necronomicon i Sverige – och det – alltså undertecknad – är ytterligare en upptäckt som Berghorn gjorde. Det har ju som bekant gått framåt för mig. Och mina tre romaner behöver bara redigering. På gång.

Mitt problem är i detta fall att jag för närvarande är inne i en djup och svår depression. Det rör sig långsamt, långsamt åt rätt håll. Men jag kan för närvarande inte skapa – mår psykiskt för dåligt. Idéerna kommer till mig dagligen men jag orkar inte psykiskt. Samtidigt ser jag inget slut på idéerna. Och slutet är åtminstone för mig viktigast.

Och tro nu inte att jag är besviken för att jag ska bli far – tvärtom! Det är mycket annat som ligger bakom min depression. Jag har rejält många problem som jag inte vill diskutera i detta mitt eget forum!

Och angående detta:

I förrgår var jag och min sambo Jennifer på besök hos barnmorskan. Fick bland annat höra vårt barns hjärtslag – vilket var en upplevelse utöver det vanliga! Samma sak när det påpekades att hjärtrytmen var normal… Jag var verkligt upplyft efteråt, som om jag tagit någon uppiggande drog! Märkligt hur glad man kan bli!

Som tur är frågade jag vår barnmorska om det fanns någon möjlighet att få träffa någon psykolog för en blivande far såsom undertecknad. Och till min STORA glädje fanns det det!

Det är nämligen så att jag bearbetar min depression på den vuxenpsykiatriska mottagningen i Mariestad, går regelbundet till en psykiatrisjuksköterska och har telefonkontakt med dito men får vänta bortåt tre månader (!) på att få komma till samtalsterapi med en licensierad psykolog. Och då är jag troligen tvungen att resa till en närbelägen stad när ett möte är aktuellt.

Så nu kommer det hjälp till mig snabbt! Kostnadsfritt. Ska tydligen höra av psykologen ifråga redan under nästa vecka för ett snart förstamöte.

Fantastiskt! För jag behöver verkligen hjälp…

Avslutningsvis ska nämnas att jag fått något av en beundrare: Stewe Sundin som bloggar på rysareochfantasy. Han skriver en hel del om mig på sin blogg – och mer verkar det bli, bland annat inom kort en intervju samt en recension av min publicerade diktsamling Annorlunda men ensam.

Stewe debuterade som författare i ovan nämnda Eskapix i det aktuella numret. Har läst hans novell (Ryggont) och en del andra noveller han skrivit och önskar publicerade.

Stewe är en nybakad författare med grym talang! Observera att jag nu menar att han har talang och skriver om grymma saker, bra mycket hemskare och obehagligare än mina ofta filosoferande noveller med mer symbolism och ett mer poetiskt språk. Det är dialogformen som gäller för den gode Stewe, något jag närmast vill framhålla som hans starka sida, näst obehaget han de facto frammanar hos läsaren. Ett oskrivet kort. Nu menar jag dock att det finns en del att slipa på – och jag ger för närvarande honom konstruktiv kritik på hans alster – lägger ned mycket tid på att hjälpa (bland annat) honom framåt, precis som Rickard Berghorn en gång i tiden (2001/2002) gjorde för mig. Det talas även om ett eventuellt samarbete i framtiden. Gäller bara att få tiden att räcka till. Och det är svårt! Men vi får se.

Jag försöker för närvarande bearbeta min depression – och om den släpper framigenom ska jag nog kunna skapa igen. Jag längtar.

För det är faktiskt hemskt att vara så kreativ som jag faktiskt är och inte orka/kunna skapa! Jag får vara glad för att jag överhuvudtaget orkat skriva detta blogginlägg. Jag mår inte bra!

* * *

Nu tar jag avslutningsvis tillfället i akt och utmanar bloggen RYSAREOCHFANTASY på sju sanningar. Mina sju sanningar kan du läsa här. Jag utmanades av bloggen Nymodernism, och utmanar nu för första gången någon annan blogg på detta trevliga äventyr. Det gäller alltså för den gode Stewe att skriva sju sanningar om sig själv på sin blogg. Detta ska bli verkligt intressant. Jag tror mig förstå att han likt mig har en del att berätta. Den som läser får veta…

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 27 april, 2008.

2 svar to “Publicerad novell, och filmrecensioner samt uppdaterat läge”

  1. Hej och tack F. G.!

    Visst beundrar jag Dig. Trots att vi ligger långt ifrån varandra i sättet att få vårt inre mörker på pränt. Du ligger helt klart i den översta skalan när det gäller författandet. Och jag uppskattar din kritik, och lapar i mig berömmet tacksamt och törstigt.

    Framtiden ser fan så ljusare ut just nu än den gjorde tidigare idag! Förklaringen är till stor del dina ord…

    Jag antar din utmaning, stenhårt och iskallt fast med fjärilar i magen.

    De allra vänligaste hälsningar

    Stewe Sundin

    Gilla

  2. STEWE: Inre mörker… visst! Men mitt inre mörker ligger ytligt. Det går inte att genomskåda. Ser du inte ljuset i mina bokstäver? Jag äter bara glass på fredagar.

    mvh
    F. G.

    Gilla

Kommentera

 
