Avundsjuka

Inre mörker. Visst! Men MITT inre mörker är så ytligt! Ser du inte ljuset? Att leva med mig.. jag fjäskar. För mycket! Får inte mycket i gengäld! Jag får inte mycket i gengäld! Bara motgångar! Ingen uppmuntran! Jag ser genom andras ögon. Andra kan inte se genom mina. Utropstecken!

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 2 maj, 2008.

4 svar to “Avundsjuka”

  1. jag vet hur det känns… här är lite uppmuntran-hoppas jag; http://rysareochfantasy.blogg.se/1209547972_triss_i_ess.html

    Gilla

  2. Förstår mycket väl. Jag vinnlägger mig själv om att vara rättvis, schysst och i rätta sammanhang vänlig, men samtidigt har jag tillräckligt mycket erfarenhet av människor för att ha en i grunden cynisk uppfattning om dem. De flesta – ja, jag menar det: de flesta människor – förtjänar inte att förbehållningslöst behandlas som bra och värdefulla människor, ty de kommer inte att behandla dig lika bra tillbaka. Det är alltid bäst att utgå ifrån att människor måste visa vad de går för innan man tilltror dem något.

    Gilla

  3. Not: Med ”inte värdefulla människor” här ovan syftar jag inte på begreppet människovärde, utan på att man inte förbehållslös ska behandla folk man träffar som värdefulla eller intressanta för en själv – och givetvis inte heller göra motsatsen. Man ska känna sig för och sedan bygga relationen på rimligt givande och tagande.

    Gilla

  4. Stewe: … Visst är det uppmuntrande!

    Aleph/Rickard Berghorn: Du talar som en sann cyniker – men ändå inte. Personligen är jag lik en utkastad tomat – jag inser knappt när jag är krossad. När det är för sent behöver jag hjälp. Men frågan är om det någonsin är för sent.

    Detta spårar in att bli ett rikitgt intressant ämne på Marmeladkungen . . .

    (jag har en sten i min tunika, vilken har fastnat mellan intighet & smaragdstuvningen
    & jag äter Kiwiskal och slänger innanmätet.
    jag brukar köpa ett hus och slänga gräsmattan)

    … Jag förstår naturligtvis vad du avser – och vi är överens. Du har rätt. Jag har rätt. Ingen har rätt. Alla har rätt.

    Eller fel.

    Du är rättvis och schysst och vänlig och cynisk och har rätt i att alla människor förtjänar en chans – om inte fler. Jag kan aldrig hata någon, aldrig avsky någon, aldrig medvetet skada någon annan. Men ibland inträffar livsförändrande händelser som förändrar en i grunden – och kanske inte alltid till det bättre. . .

    Gilla

Kommentera

 
