Eskapad

Det var smått vackert.

Rättelse: synnerligen vackert

som utrunnen sylt över ett marmorgolv

men resan – tur och retur – var smått gräslig.

ett sorgligt skådespel – en travesti –

en pekoral!

Det är svårt att skriva om detta – jag har ju redan

skrivit så mycket gyllene material

det är briljant

det är…

kulturelit

(Ibland planerar jag att gå ut och stjäla en katt

för konstens skull. L’art Pour L’art.)

Men till saken. Vi åkte

två män, från Skövde till Mariestad, och tre män till

Göteborg. Stressade likt stressade

änder, för att spela kortspelet Magic the Gathering

Backstab i Göteborg. Min första turnering

på runt åtta år. Och vi kom vi såg vi segrade. Casual.

Alla gick topp 4. Jag och chauffören, David, på delad tredjeplats, och min kusin, Johan Gustavsson, vann.

Och vi övermannades av olust & ångest

och jag kan kasta ihop orden snabbt och roligt och konstigt.

Själv var jag mest med för att komma utanför mina väggar, en papplåda

under en viadukt

kunde vara mitt och min sambos hem, bara vi

älskar varandra. Väggar är bara väggar; tak är bara

tak. Man kan må bra fast man mår dåligt!

Trots att jag inte spelat Magic på cirka åtta år

kom jag trea. I en bil satt tre av topp fyra.

Men avslutningsvis: Skriv ut denna text, och knyckla ihop dessa bokstäver, ord, meningar till en boll
& kasta den på brasan!

det är mitt bästa råd

någonsin.

(jag tar bara kort på fisk, som flyger, likt små skruvar i etern)

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 4 maj, 2008.

Kommentera

 
