Lovecraft-explosion del II

Undertecknad har läst H. P. Lovecrafts samtliga egenhändigt skrivna noveller och romaner. Jag äger en mängd antikvariatiska objekt. Vill ha fler. Någon som vill sälja? Kontakta mig på anson@passagen.se.

Jag har vidare skrivit och debatterat om HPL i tidskriften Minotauren och på Internet. Efter Edgar Allan Poe och J. D. Salinger, kommer Lovecraft på min top 3-lista. Men utan att tveka så är Lovecraft intressantast att studera och diskutera. Jag har själv gjort inlägg i tryckt form rörande författaren, medverkat i Necronomicon i Sverige (Aleph bokförlag, 2002), och nu i veckan hjälpt en skribent för tidningen Kulturen med information om det som nedan nämns. Jag har många spader på min harpa, trots att min egen harpa inte spelar klockrent.

Men. Nu har den numera utexaminerade doktorn i litteraturvetenskap/gotik, Mattias Fyhr, författaren bakom böcker som Död men drömmande. H. P. Lovecraft och den magiska modernismen, och De mörka labyrinterna (Ellerströms, 2004) , kommenterat mitt inlägg ”En Lovecraft-explosion”. Vilket föranleder detta blogginlägg.

Citat ur Mattias Fyhrs inlägg (något reviderat – klicka på länken ovan för att läsa det i sin ursprungliga form):

”Nyss hade konstnären Fredrik Söderberg utställningen “Call of Cthulhu”. Se här

Snart kommer Alastors utgåva av Skuggan över Innsmouth (se bokus), om några månader.

[sedan kommer} min och Jonas Ellerströms översättning av ännu en Lovecraftbok (ellerströms förlag).

Jag bugar ytterst abstrakt inför Mattias Fyhr och tackar för kommentaren.

Keep up the good work!

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 2 juni, 2008.

15 svar to “Lovecraft-explosion del II”

  1. Ja, den här Lovecraftexplisionen är intressant – varför händer den nu, kan man undra. Kan det vara copyrighten som spökar (70 år efter att han dog)? Detsamma Fredrik!

    Gilla

  2. Jo, Mattias. Jag tror att denna explosion av HPL-skrifterna har att göra med a) det du och Rickard Berghorn gjort på Aleph Bokförlag, b) på din avhandling och senare din bok: H. P. Lovecraft, död med drömmande (du har ingen möjlighet att skicka mig ett signerat exemplar till mitt bibliotek?), c) intresset för Michael Hollenbeque (hoppas jag stavat rätt nu), d) Martin Anderssons insatser som Lovecraft-kännare i samband med Vertigos utgivning av Fallet Charles Dexter Ward och Gunnar Gälllmos nyöversättning, Jens Heimdahls översättning av Sökandet efter det drömda Kadath, e) John Ajvide Lindqvists framgångar inom skräckgenren, och skriverierna kring denne, och f) oss bloggare.

    Förresten. Hur vanligt är det att doktorera i Gotik? Du gör skräcksverige en välgärning. Och du hedrar mig med dina kommentarer. Tack. Och inte bara för kommentarerna. Du förstår nog vad jag menar! Hoppas verkligen att du återvänder till min blogg och lämnar fler kommentarer!

    Gilla

  3. Hej!

    Martin Andersson här. Tack för de vänliga orden! 🙂 Fast mina insatser på WARD var begränsade till korrläsning av romanen och konsultation till efterordet, så jag kan inte ta åt mig särskilt mycket av äran.

    Även utomlands har vi sett en hel del nytt lovecraftianskt. Gollancz släppte nyligen en mycket snygg men textkvalitetsmässigt tvivelaktig samling med titeln NECRONOMICON. Barnes & Noble ska till hösten släppa en samling med SAMTLIGA Lovecrafts egna noveller och romaner, inkl. sällsynta grejor som ”Sweet Ermengarde” och ”A Reminiscence of Dr. Samuel Johnson”, och den tidigare outgivna långversionen av ”The Mysterious Ship” (titel: THE FICTION, pris: $12.95 vilket är mycket generöst med tanke på att man får rubbet, och dessutom i de korrigerade versionerna). Till sensommaren/hösten kommer dessutom en uppdatering av Joshis Lovecraft-bibliografi, som blir ungefär dubbelt så stor som den gamla. Dessutom har Hippocampus Press så smått börjat ge ut Lovecrafts samlade brev (breven till Derleth kommer i nästa månad om Gud vill).

    Jag kan förresten passa på att rekommendera Lovecrafts spökskriverier också. En del av dem är riktigt bra, fast en del är å andra sidan bland det sämsta han skrev. De flesta finns utgivna i MISCELLANEOUS WRITINGS och THE HORROR IN THE MUSEUM AND OTHER REVISIONS; ett par relativt nyupptäckta dessutom i EYES OF THE GOD.

    Yrs
    Martin

    Gilla

  4. Tjena Fredrik, nu är Skuggan över Innsmouth på g. Skickas från tryckeriet på fredag och bör vara hos oss senast tisdag. Som vanligt kommer erbjudande skickas ut till er som står uppskrivna i våra rullor. Vi pressar priset så mycket vi bara kan. Minst 10 spänn billigare än Adlibris.

    Keep up the good work Granlund.

    Bästa Ola

    Gilla

  5. Ja, jag håller med dig – och vi får förstås inte glömma de som tidigare på olika sätt lyft fram Lovecraft, t ex Sam J Lundwall, Torsten Jungstedt och Ernst-Hugo Järegård liksom otaliga andra som nämnt honom i sina verk såsom Freddie Wadling (låten ”Arkham” med Cortex) eller Lena Persson i novellen ”Långt ner i halsen” ur den svenska skräcknovellsamlingen ”Sagor vid Midnatt” (1987). Oj bäst att sätta stopp innan det blir uppräkning 🙂

    Inte så vanligt i Sverige – min var väl den första som fokuserade begreppet gotik men före mig finns samtidigt Yvonne Leffler med avhandlingen ”i Skräckens lustgård. Skräckromantik i svenska 1800-talsromaner” (1991), som fokuserar skräckromantik men däri även gotik. Vi har också Einar Nylén med ”Skräckromantik. Studier i tysk och engelsk förromantik” (1924) och en svensk avhandling på engelska, Jane Lundblads ”Nathaniel Hawthorne and the Tradition of Gothic Romance” (1946). Tack för de vänliga orden!

    Nattliga hälsningar
    Mattias

    Gilla

  6. Jag ar totalt overvaldigad av era fantastiskt intressanta kommentarer! TACK! Jag hoppas verkligen att ni aterkommer och fortsatter gora denna blogg battre och battre. Jag gor ju det jag gor for er skull, mina lasare, och jag uppfattar att ni uppskattar vad jag gor. FANTASTISKT!

    Men jag far ta och kommentera era enskilda inlagg i separata kommentarer, det kommer>

    Gilla

  7. Mattias. Kolon.

    Mycket intressant information. Hoppas manga laser denna din kommentar! Verkligt intressant att du utvecklar vad du mena. Fortsatt med det…!

    Vad galler Yvonne Leffler, sa har jag faktiskt last avhandlingen som du namner, liksom din. Intressant lasning! Sedan har jag last om de ovriga verk du namner, men de ar smattt svora att fa tag i. Jag laser det mesta om gotik, eller som ar gotik. Jag studerar samtliga genrer, och alldeles for manga forfattare, laser runt 15/20 bocker at gangen, har svart att bara lasa en bok eller en typ av bok eller genre…

    Ar for ovrigt sjalv akademiker> fem och ett halvt ar pa Hogskola och universitet samtidigt har det blivit / hogskolan i Skovde, Chalmers, Goteborgs Universitet, IT/universitetet i Goteborg… Har aven jag en massa akademiska titlar, och egentligen ar min drom att doktorera. Konkurrensen ar for tuff… Jag saknar kontakter.

    Gilla

  8. Ola / Tack for kommentaren. Mycket trevligt att se dig kommentera det jag skriver. Lagger ut vad du skriver om i ett eget blogginlagg. For sjalvklart ska jag uppmarksamma och uppmana mina lasare att kopa och lasa denna underbart intressanta bok.

    Du slutar aldrig att imponera pa mig! Kul ocksa att du forresten aven imponerar pa Nikanor Teratologen / Han skriver att du driver ett av Sveriges intressantaste forlag i sin recension av din Arthur Machen bok. Pa http://www.tidningenkulturen.se

    Gilla

  9. Martin.

    Jag är ytterst välvillig och ärlig i allt. Jag har bara uttryckt min stora förtjusning över denna nu rådande Lovecraft-explosion, den största i modern tid, 21:a århundradetid… Jag är verkligt imponerad av din sakkunskap, och diskuterade dig och din Lovecraftkunskap och personliga hållning, så sent som idag, tillsammans med Rickard Berghorn. Jag skulle i själva verket gärna vilja veta mer om dig, och om hur du började med Lovecraftkunskapen, samt fortsatte, ex. Och hur det var att träffa S. T. Joshi etc. Har du ex någon blogg frågetecken.

    Aven om du bara korrekturläste romanen, samt konsulterade till efterordet är det en insats som ska premieras. Sverige behövde en ny uppdatering av FALLET CHARLES DEXTER WARD / GENGÅNGAREN!

    Tack så mycket för informationen om utländsk publicering. Jag uppskattar verkligen att du tagit dig tid att informera mig och mina läsare om detta. Hoppas verkligen att du återkommer till min blogg, och att du inte tröttnar på att informera oss vanliga dödliga om det som viktigt äro.

    Din rekommendation om Lovecrafts spökskriverier ska jag verkligen ta fasta vid. Ska tack vare din kommentar snarast inhandla och läsa THE HORROR IN THE MUSEUM AND OTHER REVISIONS, en bok som jag varit pa g att köpa en längre tid, men som jag helt enkelt glömt bort. Har du någon favoritutgåva att rekommendera? Vad är den bästa utgåvan av Lovecrafts verk som du själv ser det?

    Yrs
    F. G

    Gilla

  10. Nikanor är en hygglig prick och har hjälpt oss med både gratis förord (till Rimbaud och Huysmans) och korrekturläsning. Kan ju meddela dig här Fredrik, att om ”Skuggan över Innsmouth” går bra, lär vi ge ut såväl ”The Shadow out of Time” som ”At the Mountains of Madness” i textkritiska utgåvor. Som du säger, nog är det en Lovecraft-explosion på gång. Dessutom, Fredrik, ska du ha stort tack för allt stöd du har gett oss under åren. Vi ger ut böcker vi själva tycker om, och det är inte alltid ekonomiskt hållbart. Vi är således i stort behov av allt stöd vi kan få.

    Bästa

    Ola

    Gilla

  11. Ola:

    Att Nikanor Teratologen verkar trevlig och intelligent och en allmänt reko kille har jag alltid tyckt, sedan jag läste Äldreomsorgen i övre Kågedalen… Ett paradoxalt uttalande, kan tyckas, men ändock sant. Att han sedan hjälpt Alastor Press med GRATIS FÖRORD OCH KORREKTURLÄSNINGAR – detta förtjänar en eloge. Jag måste nog närmast skriva något om det framöver. Förresten kan jag själv ställa upp gratis om du är intresserad av hjälp med något – eller för någon symbolisk diminutiv peng.

    Fast jag undrar ju varför han inte fått mer cred. Är det under pseudonym?

    >Kan ju meddela dig här Fredrik, att om “Skuggan över Innsmouth” >går bra, lär vi ge ut såväl “The Shadow out of Time” som “At the >Mountains of Madness” i textkritiska utgåvor.

    Tack för informationen. Ska lägga ut nya inlägg på min blogg om detta. Min dator är för närvarande kraschad, samtidigt som jag har många noveller att skriva, romaner att bearbeta, filmrecensioner att färdigsställa innan deadline, dikter att fixa till och skicka in, blogginlägg att jobba på – och samtidigt mitt eländiga privatliv, min depression, mina psykolog- och terapeutbesök att gå till, min medicin att äta etc. Jag sköter allt utom mig själv. Deadlines är inte problem, bara möjlighet.

    >Som du säger, nog är det en Lovecraft-explosion på gång. >Dessutom, Fredrik, ska du ha stort tack för allt stöd du har gett >oss under åren. Vi ger ut böcker vi själva tycker om, och det är >inte alltid ekonomiskt hållbart. Vi är således i stort behov av >allt stöd vi kan få.

    Oj, oj, oj. Hade aldrig räknat med att få ett tack från dig och ditt förlag, än mindre kontakt med dig, Fyhr, Berghorn, Andersson, Teratologen, Sundin, och så vidare i oändlighet. Min blogg slår nya rekord tack vare er, mina besökare, mina diskussioner, mina inlägg, ökar, blir bättre, trots min naivitet vad gäller det mesta.

    Men vad ska jag säga om detta tack? Jo följande:

    Jag skriver ju om det jag älskar. Fantastiken ligger mig varmt om hjärtat. Läser dina artiklar, Ola, och tycker väldigt mycket om dem, har gjort det sedan din tid i Minotauren. Hade min ekonomi bara tillåtit det så skulle jag köpa varje bok i ditt förlags utgivning, liksom för övrigt flera andra förlags, ex Vertigos och H:ströms, och Bahålls m.fl. Men det går inte. Jag läser det mesta, men ibland tvingas jag – alltför ofta – låna böckerna på bibliotek.

    För övrigt måste jag nog utnämna din utgivning av Maldoror såsom Alastors till denna dags bästa bok. Det är min personliga favorit på Alastor, och om ekonomin i dessa krasa tider står mig bi kommer du få en beställning på nytrycket från min sida.

    Om du vill förresten, så tar jag gärna, mer än gärna, emot böcker för recensering. Sådant sköter jag jävligt snyggt. Vill gärna komma igång med det, från seriösa förlag såsom ditt. Min blogg har ett ständigt ökande antal besökare, slår nästan varje vecka rekord i antalet unika besökare. Det är närmast som att jag själv undrar vad jag gör som är rätt. Det blir säkerligen den största fantastikbloggen med tiden. Du har min adress om du är intresserad.

    Mvh

    din bokvän i Mariestad

    F. G.

    Gilla

  12. Boken skickades ut till de som förbeställt i fredags, så den bör dyka upp när som helst.

    Hör gärna av dig, Fredrik, när du fått den. Ris som ros, allt är välkommet. Skickar rec.ex till dig i framtiden. Lautréamont och Hermann Ungar står på tur. Kan bli ett spännande år på skräckfronten i Sverige.

    Bästa

    Ola

    Gilla

  13. Ola/Alastor Press:

    Jag mottog boken idag, och den uppnår sett till innehållet mina förväntningar och överstiger dem. Fantastiskt! Jag är mycket nöjd! TACK käre Ola, för dina välgärningar! Du ska veta att jag uppskattar det! Hoppas verkligen att mina läsare tar fasta vid vad jag skriver om din utgivning.

    Och om jag får recensionsexemplar från dig och Alastor Press, då är min lycka gjord. Det ska bli riktigt kul att kunna lägga till titeln bokrecensent, eller kanske rentav litteraturkritiker, till min redan gedigna Curriculum Vitae. Det är något jag länge velat komma igång med.

    Lautrëamont ville jag köpa direkt från förlaget när den trycktes. Då var den redan slutsåld. Lånade den på bibliotek, och måste säga att Maldorors samlade verk är bland det bästa jag läst; tillhör verkligen de litterära pärlorna! Det ska bli oerhört intressant att få ta del av vad Alastor Press gjort med nytrycket, för om det på minsta sätt överträffar den förträffliga första utgåvan ni gav ut, då… blir jag närmast mållös. Samma sak vad gäller att få ta emot recensionsex av Ungar. Vilka trevliga bekantskaper! Liksom din!

    Bästa hälsningar
    F. G.

    Gilla

  14. Fredrik,

    tack för de vänliga orden. Det gläder mig att att Lovecraft är till belåtenhet samt att den anlände tryggt. Vi planerar att ha såväl Maldoror som De lemlästade ute innan bokmässan i september. Sedan får vi se vad återstoden av året har att bjuda på.

    Bästa
    Ola

    Gilla

  15. Ola –

    Det är jag som ska tacka!

    Och jag ser fram emot Maldoror och De lemlästade. Hoppas innerligt att försäljningen av den förträffliga textkritiska utgåvan av Skuggan över Innsmouth går bra!

    Vänlig hälsning
    F. G.

    Gilla

Kommentera

 
