Släkten är bäst!

Nu får mina läsare reda på vad jag – när jag berättade om det – under min uppväxt blev mobbad för.

Något jag undvikit här på Marmeladkungen är det faktum att jag är den siste i min släkt, sist i den Granlundska ätten som kan föra släktnamnet vidare. Det finns såvitt jag vet två eller tre förgreningar av efternamnet Granlund i Sverige, men jag är den siste i min släkt. Därför är det särskilt roligt för mig att jag – om allt går som det skall – om två månader ska bli far.

Men det här med släkt – det är onekligen intressant. Och nu tänker jag osökt på min egen. Tänkte kort nämna något jag tidigare – av rädsla för att framstå som högtravande – valt bort här på Marmeladkungen.

Det är nämligen som så att jag har lite berömda människor i släkten: först och främst har vi min brylling

Richard Dean Anderson, aka MacGyver (1985-1992), protagonistskådespelaren i TV-serien Stargate SG-1 (1997-2007), och i en massa fler TV-serier. Vi är släkt på väldigt långt håll…

Sedan har vi den kanske störste svenske idrottsmannen någonsin: den ende svenske världsmästaren i tungviktsboxning Ingemar Johansson, aka Ingo. Exakt hur jag är släkt med honom är jag osäker på, men det är på närmare håll än herr Anderson.

Och sist men inte minst har vi en närmare släkting: den enda kvinnliga delen av Galenskaparna & After Shave, Kerstin Granlund.

Dessa tre släktingar är på min fars sida. Jag nämner dem därför att de är kända. Blev mobbad när jag var liten för att jag pratade för mycket om det. Men nu, i detta nådens år, kan jag väl ändå berätta om det för mina läsare, och väljer att nämna det på grund av att jag ska bli far och föra släktnamnet Granlund vidare. Hoppas att mitt barn kan känna av lite av vad som ligger i släkten. Jag har en del att brås på, och hoppas att mitt barn får erfara detta – på gott…

Nog snack. Nedan mitt favoritklipp ur Galenskaparna & After Shaves produktion, med före detta Mariestad/Lyrestad-bon Jan Rippe. Jag garvar halvt ihjäl mig när jag ser detta. Hoppas även mina läsare kan uppskatta denna underbara sprithumor! Det är inte svårt att älska detta!

 

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 8 juni, 2008.

10 svar to “Släkten är bäst!”

  1. Ha, när det gäller värdelöst vetande kan jag berätta en sak som passar utmärkt här:

    Enligt en intervju på tv hade Galenskaparna en intern tävling, som gick ut på att se vem som kunde berätta märkligaste ”kändisanekdot” om någon släkting. Kerstin Granlund ledde, eftersom hon var släkt med en kvinna som hade suttit i Wild Bill Hickocks knä…

    Antagligen någon släkting på Richard Dean Andersons gren?

    Gilla

  2. Underbart, Rickard. Jag missade själv att nämna detta i mitt blogginlägg. Det stämmer. Vi har en släkting som suttit i Wild Bill Hickocks knä. En farbror till min far har släktforskat väldigt genom tiderna, och detta värdelösa vetande är tydligen ett faktum.

    Vi har åtminstone två släktgrenar i Staterna, säkerligen fler som jag inte minns namnen på nu. Men i alla fall: Anderson och Tobin. Den förstnämnda förgreningen är smått intressant, därför att den härstammar från Providence, Rhode Island, där min släkt bedriver ett guldsmidesföretag vid namnet Anson – en sammandragning av just Anderson. Min far har varit där och träffat släkten, kollat kyrkogården med Lovecraft etc. Jag har en mängd guldprylar från vårt släktföretag här liggande, och måste nog säga att det rör sig om ruskigt fina saker. För övrigt väldigt kul att ha såpass mycket släkt i just Providence, Lovecrafts hemstad.

    / F. G.

    Gilla

  3. Hej
    Tänkte bara höra om du har släkt i stockholm på 1700talet jag har en Anna Granlund där född 1763 men vet ej vilka hennes föräldrar är.
    MVH
    Lena

    Gilla

    • Hej Lena –

      Det kan mycket väl vara som du skriver. Jag kan för närvarande inte säga det med säkerhet, men min del av den Granlundska ätten ska tydligen vara en av två i Sverige. Jag är den siste som kan föra namnet vidare. Vilket jag också gjorde, men min son Vincent Granlund dog i februari 2009, bara sju månader och en dag.

      Gällande Granlunds historia jag vet att det var många med namnet Granlund som emigrerade till Amerika. Där heter alltså några av släkterna: Anson, Anderson, och Tobin – men också Granlund.

      Om du vill och har mer detaljer ska jag gärna kolla upp saken. Jag har nämligen en släkting som släktforskat, vilken jag kan vidarebefordra din fråga till och säkerligen, med lite tur och arbete, få svar på.

      Har du mer information. Skriv det gärna här eller privat till mig på anson@passagen.se

      Jag ska göra mitt bästa för att tillfredsställa din – och nu min – nyfikenhet.

      Berätta förresten gärna varför du undrar. Heter du själv Granlund?

      Bästa!

      Fredrik F. G. Granlund

      Gilla

  4. Hej
    Sent svar av mig ang Anna Granlund.Men jag kommer inte fram på ditt ansonmail så jag skriver här. Jag är tacksam för att du vill hjälpa mig.Anna finns på Kungsholmen och i KLara församling mellan åren 1785-92. Hom gifter sig 1793 med peter Westerberg och de bosätter sig på Skeppsholmen han vid kungliga flottan de får 6 barn där bla min ana i nordingrå Lovisa Petronella f. 1794. Anna dör 1807 han g. om sig och flyttar till floda i söderml.1811.Barnen sätts på barnhus och som sagt kommer upp till nordingrå.Det finns väldigt många Granlund i sth vid tiden. Skulle gärna få detta löst men….Jag heter inte Granlund min släktf. slutar på min fars gren i och med Anna G. En sägen säger att hon ska ha en greve Wrangel som fader.?
    Tack på förhand
    Lena

    Gilla

  5. Tänkte meddela om min Granlunds släkt efter vad jag vet. Men det är ju 3 år sen någon kommenterade här. Vad jag vet är Åke Granlund (han var med i översättningen av okänd soldat) min fars kusin. det var 2 bröder från Vässö,eller Vessö. som bytte från Karlsson till Granlund. Min farfar var en av dom. Han var skeppare och Lots. Han förde den första finska ångaren till Stockholm. (Har loggboken hos mig så jag vet) Och vad jag har hört kom dom från Gävle och var fiskare.

    Gilla

  6. Hej.Skulle du kunna kolla om det finns en Anna Granlund född 1763 i eran släkt?

    Gilla

    • Ursäkta mig för detta sena svar. Skall även försöka svara på dina andra inlägg här – men har grymt mycket att stå i (med författarskapet)

      Om det släktträd om 184 personer på http://www.myheritage.com som administrerats av Stig Erik Lennart Granlund stämmer – så är jag släkt med kvinnan ifråga:

      Anna Maria Granlund 23 april 1885- 7 april 1954
      Hon är/var min Gammelfarfars/gammelmorfars syster.

      Jag har skrivit till min far och jag hoppas att han inom
      kort kommer att svara dig noggrannare, kanske till och med
      ge dig ett login till sidan ifråga.

      Mycket intressant, för övrigt.

      bästa

      Fredrik F. G. Granlund (född 27 aug 1979)

      Gilla

  7. Hej Fredrik,

    Råkade halka in på bloggen och kände mig föranledd att kommentera några saker, trots att inläggen ovan är aningen åldersstigna:

    Föga troligt att Anna Granlund, död 1807, är samma person som Anna Granlund, född 1885, såvida man inte tror på själavandring…
    Vårt släktnamn är inte så gammalt, det togs av min farfars far, d v s din farfars farfar, i slutet av 1800-talet. Anna Maria var hans dotter.

    Ingen i släkten med namnet Granlund har mig veterligen emigrerat till USA.
    Min fars/din farfars kusin Olof Andersson och hans bröder startade Anson 1938, först som finmek-verkstad under namnet Anderson Tool & Die Company. Efter WW2 bytte man till Anson, vilket dock bara var företagets namn, själva hette de fortfarande Anderson (med ett S bortplockat). Anson är nu enbart ett varumärke; företaget såldes på 80-talet till en större aktör (kommer inte ihåg vilken), och ingen släkting till oss driver det således längre. Kvaliteten på grejorna är väl dessutom högst skiftande; visst finns det fina saker, men kring $10 på eBay för ”vintage” är ganska vanligt…

    Slutligen: Beträffande att vara den siste i släkten att föra namnet vidare, så är vi faktiskt några till som ännu inte är helt impotenta… 🙂

    M v h
    /Lennart Granlund

    Gilla

Lämna en kommentar