Ett intressant Koontz-citat

Jag läste i fredags ut Dean R Koontz bok I månens sken.

Jag vill rekommendera Koontz som författare, eftersom han i jämförelse med ex Stephen King är en  bättre och mer intressant författare, stilistiskt sett. Men tyvärr tycks den gode Koontz ha skapat en slags standardmall för sina romaner, som han i allmänhet följer slaviskt.

Nackdelen med Koontz är således att hans romaner är alltför lika, följer en viss (framgångsrik) mall. Men det finns några undantag / En ond plats (The Bad Place) (en favoritbok av Koontz jag aldrig glömmer) och nu senast Odd Thomas, första boken i en serie om sex böcker som rönt extremt stor framgång i staterna, som bara måste läsas och upplevas. Jag är totalt galen i denna bokserie. Och jag är inte ensam. (Men jag kan inom parentes nämna att jag vid genomläsning av de första kapitlen ansåg att det var skräplitteratur och extremt naivt skrivet / MEN DET BLEV & BLIR OFANTLIGT MYCKET BÄTTRE. Så Läs! BUMS! )

Den bok jag läste ut i fredags, I månens sken, är en av få Koontz-böcker som faktiskt rönt någon som helst uppmärksamhet i fantastiska tidskrifter – ex. Minotauren och MItrania. Tyvärr, ska tilläggas. Jag läser och skriver mången recension, men att just den här boken, som faktiskt tillhör Koontz sämre, har uppmärksammats i fantastiska medier går över min fattningsförmåga. Boken tillhör en av Koontz samre, inledningsvis bra, men spårar ut totalt ju längre man kommer i läsningsprocessen. Men. Det finns alltid ett men! Jag fastnade för följande citat:

”Det finns ett franskt talesätt – Plus ca change, plus c’est la mëme chose vilket betyder att ”ju mer något förändras, desto mer förblir det likadant. (Dean Koontz, I månens sken, sid 366)””

Jag blev helt ställd när jag läste detta. Chockerande intressant med tanke på hur jag arbetar med att förändra min person och kommer att födas den dag mitt barn föds, vilket är planerat till 3 augusti.

Det är värt att tänka på!

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 15 juni, 2008.

3 svar to “Ett intressant Koontz-citat”

  1. Man blir den man är, som Nietzsche skrev. Fast han blev ju galen…

    Gilla

  2. ”Gud är död”-Nietzsche

    ”Nietzsche är död”-Gud

    Gilla

  3. Jag garvar halt ihjäl mig denna midsommarafton åt era kommentarer! Ni är underbara, kommentarerna dito, dito. Snälla, fortsätt kommentera på detta sätt! Nietzsche är för övrigt något av en husgud. Har någon av er läst Sålunda talade Zarathustra? Om inte – läs bums era oheliga hednanissar…

    🙂

    Mvh, F. G.

    Gilla

Kommentera

 
