MARMELADKUNGEN HAR FÅTT EN SON!

(Första kortet på marmeladprinsen Vincent, taget av en barnmorska några kvartar efter förlossningen, när han låg under värmelampa och fick syre och en massa annan hjälp.)

Vincent är namnet på min son, född kl. 11.26, 18 juli 2008 – genom akut kejsarsnitt, på grund av dålig hjärtrytm; PANIK, men snar återhämtning; och sedan återigen dålig hjärtrytm – varför kejsarsnittet genomfördes med fem minuters varsel. Fadern iklädde sig kirurgmundering och höll på att krevera, gå under av hjärtklappning och tvånget att vara stark för både sig själv och framför allt för min kvinna.

En fruktansvärd och samtidigt otrolig (!) upplevelse!

Jag, Fredrik F. G. Granlund, aka Marmeladkungen, är alltså plötsligt far till en son: Vincent, enligt mitt första intryck ljusskygg (som sin far!): han öppnade ögonen först när jag hade mitt ansikte framför honom och höll ena handen för att han skulle komma i skugga – och det första han såg var mig och han mötte mina ögon. En fantastisk känsla!. Hans ögon var vid födseln klarblå.

Vincent är en liten pojke med närmast extrem styrka, enligt läkare och barnmorskor och sjuksköterskor, för att vara ett så litet barn –  2235 gram och 44 centimeter – och dessutom för tidigt född. Beräknat datum var 3:e augusti.

Det är hur som helst fantastiskt – jag är far! Till en son, vilket jag önskade mest av allt. Medan alla trodde att det skulle bli en flicka (som då skulle fått tilltalsnamnet Lenore, från Edgar Allan Poes dikt The Raven)!) Nu blev det en son: Vincent, främst efter skräckskådespelaren Vincent Price, men också från Pulp Fiction-karaktären Vincent Vega, och inte minst Tim Burtons fabulöst otroligt bra kortfilm ”Vincent”, men även konstnären Vincent van Gogh.

Vincent är VÄLDIGT ljusskygg och VÄLDIGT liten och VÄLDIGT svag. Men han är under konstant kontroll på Kärnsjukhuset (KSS) i Skövde; får syrgas och kontrolleras av oerhört kompetent (och trevlig) personal. Och hans mamma Jennifer mår bra, men är något omtöcknad (särskilt sedan det dröjde bortåt sex timmar innan hon fick träffa vår son – personligen var jag med honom i det närmaste hela tiden).

Marmeladprinsen Vincent ligger för närvarande på kuvösavdelningen i Skövde, får syrgas, testas för olika sjukdomar och infektioner, och kommer så att förbli där åtminstone den kommande vecka, tillsammans med sin mamma, Jennifer Schenck. Troligen har han dåliga blodvärden, varför blodtransfusioner kan bli aktuellt. Vidare ska man röntga honom för att kontrollera lungor, njurar och hjärta. Och vi kan bara hoppas på det bästa. Det rör sig om många tester. Det rör sig också om många möjliga problem.

 (En stolt nybliven pappa: Fredrik F. G. Granlund, aka Marmeladkungen, den 18 juli 2008

Fotograf: Victor Nikolajeff)

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 19 juli, 2008.

10 svar to “MARMELADKUNGEN HAR FÅTT EN SON!”

  1. Grattis till lilla prinsen!
    🙂

    Gilla

  2. S T O R T
    Grattis. Livet förändras med barn. För min del åt det bättre hållet. Som trogen marmeladläsare kräver jag FOTON
    På marmeladprinsen.
    mvh s.

    Gilla

  3. Tala om kreativitet 🙂 GRATULERAR härifrån också, och väntar spänt på uppdateringar

    Gilla

  4. GRATTIS! önskar även Farfar och Mona! Ett vackert barn förstår vi eftersom han inte var så ”snygg” utan påminde om Marmeladkungens far till utseendet d.v.s. undertecknad, men som Mona sa: ”Han rättar nog till sig med tiden!”
    Sune

    Gilla

  5. TACK ALLA NI SOM GRATULERAR! Det betyder väldigt mycket!

    Fler foton kommer, bara jag får möjlighet att ta kort. Vincent avskyr nämligen blixt och alla sorters skarpt ljus. Samtidigt får jag inte använda min mobiltelefon inne på sjukhuset, en 5 megapixel kamera som jag använder för att ta kort.

    Vincent ÄR inte värst vacker, men han är oerhört söt, och besitter redan nu en – minst sagt – viss charm. Jag höll honom för första gången idag, och det är inte mycket att hålla i! Han är så liten och medtagen att han knappt orkar andas själv, än mindre amma… Så det är en tuff vecka vi har framför oss, jag och hans mamma.

    Gilla

  6. Äh, inga nyfödda barn är vackra. De är skrynkliga, konstigt färgade och ser ”gamla” ut. Men det rättar ju till sig, som sagt 🙂

    Gilla

  7. (Jag tycker Vincent ser helt normalsngg ut!)

    Gilla

  8. vill gratta er till er son$ o hoppas att allt går som det ska! läkarna är jätteduktiga idag! hoppas ån en gång på att allt går bra och håller tummarna! Jag ställer upp på det här ska du veta F.G och jennifer!
    Din och allas eran vän (samt en stolt gudfader till Vincent )Asphen

    Gilla

  9. TACK, käre gudfar ASphen (Andreas Asph). Du anar inte hur mycket ditt stöd betyder. Jag uppskattar allt du gjort för mig och Jennifer och Vincent, och hoppas och förstår att du inser det!

    Mvh, F. G.

    Gilla

  10. Aleph (Rickard Berghorn): Du får snart se Vincent live. Han är inte så vacker med alla slangar, respirator, EKG, dränage etc. i sig, men i mina ögon världens vackraste i övrigt!

    Kortet i detta inlägg är för övrigt när han var ca. 15 minuter gammal, varför hans färg och utseende inte är till hans fördel. Men ingen fotomodell föds vacker, har jag fått lära mig. Läkarna sätter betyg på hudfärg, andning, etc – eller snarare drar bort poäng från en tiogradig skala. Och Vincent fick naturligtvis avdrrag för hudfärg (vilket ALLA får) och för andningen m.m. Men det hindrar honom inte från att bli stor.

    mvh
    F. G.

    Gilla

Kommentera

 
