Problemen bara fortsätter och fortsätter och fortsätter. . . !

De som känner mig vet vem jag är

men det är ingen som känner mig

inte ens jag

en paradoxal betraktare

i ett kromkantat universum

mörker är min pseudonym

(Ur: Diktsamlingen Annorlunda men ensam av Fredrik F. G. Granlund. B. I. I. Förlag, 2004)

De av er som känner mig, eller känner mig genom mina texter, vet hur mörk jag är i mitt inre. Jag lider således också sedan många år tillbaka av en svår depression, vilken blivit allt värre med tiden efter mina högskole- och universitetsstudier, eftersom jag inte fått något arbete och ständigt tvingas vara orolig och vända på varje krona, levt på cirka 4000 kr efter skatt varje månad, nekats hjälp från socialen på grund av att jag haft (jag citerar) ”fel hudfärg”, och ”för hög utbildning”, och alltid, trots 700 arbeten sökta under 2007, nekats chans att få bevisa vad jag går för, aldrig få chansen, jo, men fast jag då gjort ett bra jobb, tvingats avsluta arbetet på grund av Lagen om anställningsskydd (de som har mer erfarenhet går före trots min bättre utbildning och lämplighet för arbetet).

Och problemen har fortsatt.

Och problemen – vilket ni nu förstår – fortsätter.

Jag förstår inte vad jag och Jennifer gjort för att förtjäna detta. Det känns så orättvist. Vi har båda varit skötsamma. Ändå föds vår lille, lille son med hjärtfel, och får en till och med tuffare första tid i livet som hans far. (Jag opererades för gomspalt flertalet gånger under mitt första år och tvångsmatades av en barnmorska på Sahlgrenska i Göteborg, samt fick en massa års tandreglering och tandoperationer fram till och genom tonåren – med en mängd sjukhus-, sprut- och tandläkarfobier som följd),

Men precis när jag och Jennifer börjar acceptera att Vincents hjärta är missbildat, förstår vad vi ska gå igenom kommer nästa sak. Det är nämligen inte bara detta.

Det började i lördags kväll, då jag bytte blöja på min son och tyckte att avföringen såg väldigt konstig ut – delvis lik blod. Frågade Jennifer som sade att det var normalt. Jag ville ta upp detta genast med personalen, men vi beslöt oss att ta det dagen efter.

Och morgonen efter väcks jag av nyheten att min son troligen är allergisk mot mjölkprotein och att han dessutom troligen är laktosintolerant! Det var mycket riktigt blod i avföringen.

Man bytte mat till pojken – vilken han för närvarande inte klarar av att smälta – med kräkningar som följd. Jennifer fick inte äta mjölkprodukter på två dagar. Blod fortsätter ändå komma i avföringen. Jennifer höll ibland på att svimma igår, så matt var hon på grund av att hon inte kunnat äta. Och vi oroar oss mer och mer. Min kvinna håller närmast på att förlora hoppet. Samtidigt minskar bröstmjölken, håller eventuellt på att ta slut.

Och inte nog med detta!

För som alla säkert vet vid det här laget så är vi fattiga som kyrkåsnor! Jag är sjukskriven, går allt mer in i in depression, och Jennifer är arbetslös med 5 000 i månaden och hyra på 3 400 plus häst och mobil och el och alla andra jävla räkningar.Och självklart åkte vi till Mariestad idag, för att betala våra räkningar. MEN då visar det sig att Jennifer inte fått några pengar från Försäkringkassan, så hon har nu ingenting. Jag hade dock fått mina pengar, som tur är, men efter att räkningarna är betalda finns inte värst mycket kvar att leva på – med tanke på att vi är tvungna att spendera minst två veckor i Göteborg, efter Vincents operation den 12 augusti. Vi åker upp den 10 istället för den 11.

—-

Nu, avslutningsvis, till ett helt annat slags problem

För detta är inget problem, men en besvikelse. Jag läste min mail tidigare idag, fick bland annat besked om att jag vunnit ett signerat exemplar av Stephen Kings Liseys berättelse. Bara det att förlaget Bra Böcker har haft problem att få tag i signerade ex av den svenska utgåvan trots att de utlovat detta. Så jag har fått ett mail att jag får Richard Bachmans (Stephen King) Blaze inbunden samt 5-7 ljudböcker på CD istället… MEN HALLÅ! Vad vill man helst ha? Självklart ett signerat ex! Jävla skit alltihop. När jag ändå vinner en tävling mitt i allt elände så får jag inte det pris jag tävlade om! FAN, säger jag bara. Minsta småsak gör mig så upprörd nu att jag knappt vet vart jag ska fly.

Jag undrar när vår tur ska vända!

Samtidigt ska jag vara glad över att mitt författande går såpass mycket framåt som det ändå gör. Aktiekursen i Fredrik F. G. Granlund stiger varje dag – och jag arbetar en hel del på Sjukhuset i Skövde, tvingar mig till det! Så det är mycket på gång.

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 28 juli, 2008.

Ett svar to “Problemen bara fortsätter och fortsätter och fortsätter. . . !”

  1. […] har jag skrivit om tidigare – ex. här och här samt kanske särskilt, rörande min besvikelse, här – men håll ändå till godo, för snart kommer ännu en […]

    Gilla

Kommentera

 
