Marmeladkungen trotsar återigen alla statistiska odds!

Bästa läsare –

Man kan minst sagt mena att jag är en outsider, att jag alltid på något sätt varit det, och att jag tycker om outsiders. Men hur långt kan det gå? Och hur långt ska det gå?

Min son Vincent kom till trots p-piller, som är cirka 99% säkert (!). En kvinna kan sedan bli gravid två, max tre dagar per månad! Vad är då oddsen att vi skulle bli gravida? Inte stora. Chansen är minst sagt liten.

Vincent föddes med ett hjärtfel, som kräver minst tre operationer, och vilket – om det nu i framtiden, vilket det är tal om, inte blir en hjärttransplantation – han aldrig kommer att bli frisk från.

1% av alla barn i Sverige föds med någon slags hjärtfel. Chansen är ännu mindre att det ska bli ett hjärtfel som barnet ifråga aldrig kan bli friskt ifrån. Vi kanske talar om 0,5% chans, eller mindre. Vincent är alltså en riktig outsider.

Till saken hör att min son lär vara allergisk mot mjölkprotein, och därmed även laktosintolerant. Man misstänker också att han är allergisk mot soya.

Vad är oddsen att dessa allergier skulle komma ihop med ett så allvarligt hjärtfel, efter p-piller?

Och sedan gick jag i tisdags och vann 100 000 kronor på en dubbeltrisslott. Det var drygt 526 000 lotter i den serien i omlopp, varav två vinster a´100 000 kronor. Att just jag skulle få en av dessa två lotter. Tja, den matematiska uträkningen är inte svår, men…

VAD ÄR ODDSEN FÖR DESSA SAMMANTRÄFFANDEN PÅ KORT TID?

Och vid varje hjärtoperation är dödligheten 1%. Vincents tre hjärtoperationer är såpass komplicerade, åtminstone de sista två, att dödligheten stiger till 4% eller mer.

Jag vågar knappt tro längre!

Och det har till och med visat sig att jag i juni vann av en stor mängd tävlande, i en stor tävling, på Bra Böcker ett signerat exemplar av Stephen Kings roman Liseys berättelse. Nu har jag fått svar från Förlaget, och fått reda på att förlaget bara fick 9 signerade svenska böcker, och jag var en av tio vinnare. Man lottade bland vinnarna, och jag drog det kortaste strået, och får ett alternativt bokpaket i vinst. Ännu en besvikelse, och ännu en osannolik händelse: att först vara bland de tio vinnarna, och sedan att vara den ende som inte får den utlovade vinsten, pga lottning! Oddsen: Efter att jag varit en av tio: 10% – men var oddsen för att bli en av 10, och att detta skulle ske i anslutning till Vincents tillstånd och minst vinst på Dubbeltriss?

Det är helt ofattbart!

(Ledsen för bildkvalitén. Jag skakade hårt när jag tog kortet! Vilket jag förmodar vem som helst kan förstå…)

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 1 augusti, 2008.

5 svar to “Marmeladkungen trotsar återigen alla statistiska odds!”

  1. En elev jag hade visade mig en gång en kondom han hade med sig i plånboken.
    ”Varför har du den med dig till skolan”, undrade jag.
    ”Det är som med Triss vet du”, svarade han, ”plötsligt händer det.”

    Gilla

  2. Chansen att allt det skall inträffa är mycket större än ett universum utan det oväntade. För att inte tala om hur enormt många saker under den nämnda tidsperioden som förmodligen gått som det ”borde”.

    //JJ

    Gilla

  3. Ni har båda helt rätt i vad ni berättar, men hur ska man som nybliven far kunna tackla dödsångesten kontra MÖJLIGHETEN?

    Jag kan nämna att det inte är det enklaste.

    Och förresten glömde jag en sak i mitt inlägg: Vincent är ju en pojke, vilket innebär att vi även där brutit mot oddsen, då det föds betydligt fler flickor än pojkar (runt 60% vill jag erinra mig).

    / F. G.

    Gilla

  4. Grattis!!

    Det är du värd! Det hade varit kul om du skrev till oss ibland, vi tänker på dig!

    Och grattis till 100 000:- SEK!

    Gilla

  5. Swegore: Jag ska försöka skriva när tillfälle ges. Men allting är för närvarande EXTREMT kaotiskt. Du/ni kan följa utvecklingen här på Marmeladkungen… Jag hör av mig fortast saker och ting lugnar ned sig.

    Mvh, F. G.

    Gilla

Kommentera

 
