Fem saker jag retar mig på

Jag inser att många för närvarande följer min blogg. Faktiskt runt 140-150 unika besökare per dag (utan mina egna besök!). Oerhört kul! Till och med författaren John Ajvide Lindqvist har varit inne på Marmeladkungen och kommenterat bokrecensionen av hans Människohamn. Och inte bara han – massa kändisar inom fantastiksverige upptäcker min blogg. Det känns väldigt bra. Och jag hoppas att det kan kännas bra även för mina läsare!

Men turen har kommit att klaga lite. Och det har jag all anledning till! Och rätta mig den som har fel!

FÖRST EN UPPMANING TILL MINA LÄSARE: Känn er utmanade att skriva en egen lista, ni som läser det här och bloggar (eller inte). Och lämna gärna en kommentar till detta inlägg med en länk till era klagomål – det ska bli mycket intressant läsning. Samma sak gäller om du inte har en blogg: lämna en kort lista i en kommentar. Min egen lista är naturligtvis tveksam, och börjar med sjukvården, vilket kanske inte är så oväntat med tanke på min sons tillstånd, och avslutas med, tja, läs vidare…

1. FELAKTIG, ELLER AMORALISK, LÖNEFÖRDELNING

Är det inte underligt att människor som t. ex. arbetar med datorer tjänar mer pengar än de som arbetar inom vården? Den senaste tiden har jag tänkt mycket på detta faktum, som Manpower gjort TV-reklam om, men som ändå inte gör det mindre sant… Hur är det möjligt? Jag har sett min mormor lida på ålderdomshem för att sedan dö – och andra med henne. Jag har  nära och kära som arbetar inom äldreomsorgen, sköter om våra gamla, torkar skit, lyfter tungt – och de tjänar inte direkt bra jämfört med industriarbetare eller IT-tekniker osv, tja knappt jämnte någon annat yrke. Personligen skulle jag aldrig klara av det jobb de lägger ned.

Och sedan har vi vad jag för närvarande observerat mest av allt: undersköterskor och sjuksköterskor. De sköter om min son något så fruktansvärt bra, och är trevliga – och tjänar inte bra på det. Jag undrar hur en del är funtade: man går gymnasiet och säger en dag att ”Jag vill hjälpa andra människor”, trots att man innerst inne vet att det inte leder till framgång eller karriär, bara till (om ens det) ett, så kallat, fast jobb. Läkare och kirurger är enklare att förstå, dock inte att man i Norge måste ha högsta betyg även i träslöjd (!) för att komma in på en sådan utbildning.

Men hur prioriterar vi i världen. De som inriktar sina liv på att hjälpa andra, rädda liv – de bestraffas snarast. Och de som ex. jobbar med datorer – de belönas. Man vindlar bort sig, alla rycks med, i alla dessa skruvade sjukhuskorridorer!

(fotograf: Marmeladkungen. Plats: Östra sjukhuset; Drottning Silvias Barn- och ungdomssjukhus i Göteborg)

2. VARFÖR UPPTÄCKER MAN INTE MER MED ULTRALJUD

 Hur kan man inte märka ett hjärtfel under så strikta kontroller som utförs under en svensk graviditet? Jag och Jennifer har varit på kontroll efter kontroll och alltid har man lyssnat på min sons hjärta; kontrollerat tillväxten, mätt lårben, och så vidare i oändlighet. Men hur kan man undgå att samma dag som födseln med ultraljud finna ett hjärtfel, som man två dagar efter födseln hittar…

Jag och Jennifer kommer att undersöka detta. Om det kanske är som så att det borde upptäckts tidigare eller ej. Och om vi blivit felbehandlade eller inte…! Jag misstänker att något inom vården gått fel! För det går faktiskt i många fall att operera ett barn innan det är fött. 

Innan vi åkte från Skövde fick jag reda på att ett par i artonde graviditetsveckan, då man gör första ultraljudet, fick reda på att om deras barn skulle födas då skulle vara förlamat från nacken och ned hela livet. Det blev därför akut abort – och tre förstörda liv

3. OTREVLIGA KASSÖRSKOR OCH LAGEN OM ANSTÄLLNINGSSKYDD

Varför sparkar man inte gamla griniga kassörskor på ICA, Coop, Willy:s, Lidl, och så vidare inom det svenska och globala näringslivet, de som aldrig visar en gnutta glädje, som knappt aldrig kan ge en kund ett leende, som knappt kan svara på frågor eller utnyttja ordet ”tack”? 

Svaret är Lagen om Anställningsskydd. En lag som verkligen behöver ses över.

(Jag har själv drabbats. Med alla högskole- och universitetsstudier, samt studentlån tillika kunskap, har jag arbetat som lärare inom alla åldrar: från och med förskola/särskola till högskola/universitet. Att jag sedan slitit röven av mig för att få in en fot, för att få arbete, spelar liksom ingen roll. Inte heller att jag själv är bättre utbildad inom ämnet, yngre och populärare bland eleverna, mer ajour än elevernas ordinarie lärare – det spelar ingen roll. Därför att den som har mer erfarenhet (hur trött läraren än må vara, och hur medioker lärarutbildning läraren än har) så har man förtur.

Man tänker alltså i detta fall inte på eleverna. Man prioriterar de som är äldre och har mer erfarenhet, oavsett hur de är som lärare.) 

Men nu återgår vi till kassörskor. Varför låter man helt enkelt griniga gamla kärringar som inte är det minsta glada över att ha ett jobb, som inte kan vara det minsta vänliga mot någon, trots att kunden bemöter dem på ett positivt sätt, gå? Varför sparkar man inte dessa och låter någon arbetslös ung tjej få jobbet istället – någon som verkligen vill ha ett arbete och som kommer att vara glad för att ha detta! Varför i all världen ska en grinig tant som är trött på livet få fortsätta att sprida sin bitterhet till kunder när det finns unga som bara bönar och ber till alla möjliga om chansen att få visa vad de går för i ett arbete, vilket som helst…? Svaret är: Lagen om Anställningsskydd (LAS)!

4. SVERIGE HAR ALLDELES FÖR DYR KOLLEKTIVTRAFIK!

Miljöförstöringen förstör vår planet. Polarisarna smälter. Vi är beroende av olja, bensin, diesel osv. Alla vet detta. Men varför i all världen ska det då vara så dyrt att åka kollektivt? Bussar och tåg är ju svindyrt! Särskilt i mindre städer!

För att få fler resenärer måste svenska staten (och andra globalt) slopa skatten för bussföretagen och statens järnvägar, för att sänka priser och därmed skapa en möjlighet för de som inte har pengar – vilket därmed, då fler åker kollektivt, minskar utsläppen.

Kort sagt: varför är det inte billigare att åka buss och tåg – och varför gör inte vår regering något åt detta illarimmande faktum?

(Foto: Fredrik F. G. Granlund: ”Jag bromsar inte för någon!”

Fotograf: Jennifer Schenck.)

5. DE SOM HANDLAR EKOLOGISKT BESTRAFFAS!

De medborgare som väljer att handla ekologiskt eller kravmärkt eller Svanenmärkt bestraffas med ett högre pris, bara för att de väljer rätt. Är det riktigt? Att man har ett högre pris på ekologiskt odlat eller rättvisemärkt mat jämfört med lågbudgetvarianter? De som väljer rätt för vår planet ska belönas, inte bestraffas! Eller har jag fel?

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 17 augusti, 2008.

Kommentera

 
