Lovecrafts födelsedag

Idag på dagen den 20 augusti 1890 föddes en liten pojke i hans föräldrahem, som gavs namnet Howard Phillips Lovecraft.

Vid födseln kan jag tänka mig att inte många kände till honom, åtminstone inte på samma sätt som min, tack vare dagens teknik och WordPress.com, betydligt mer offentliga son Vincent Frost. Dock blev med tiden H. P. Lovecraft en hjälte, en författare och vän, som vid hans alltför tidiga död vid 47 års ålder, den 15 mars 1937 skulle visa sig bli en historisk litterär person. Det är beklagligt för oss alla att den för tidiga döden överhuvudtaget ens finns.

Hur som helst: Jag tänker på dig mannen, vart du än är! H. P. Lovecraft, du finns i mina tankar. Och jag VET att jag inte är ensam om detta… Grattis på födelsedagen!

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 20 augusti, 2008.

9 svar to “Lovecrafts födelsedag”

  1. Hade min Lovecrafttröja på mig idag.

    ”And yet thou art not gone
    Nor given wholly unto dream and dust:
    For, even upon
    This lonely western hill of Averoigne
    Thy flesh had never visited,
    I meet some wise and sentient wraith of thee,
    Some undeparting presence, gracious and august.”

    –Från Clark Ashton Smith, ”To Howard Phillips Lovecraft” (31 mars 1937)

    Yrs
    Martin

    Gilla

  2. Minns min grämelse när jag, som relativt nybliven och synnerlige fanatisk Lovecraft-läsare, missade hans 100-årsdag 1990. (Och just när jag nu skriver det, svindlar det till för mig vid tanken att min älskade tjej den sommaren var nästan lika nyfödd som din pojke. Eller i alla fall 1 år gammal. Och tja, där fick jag tillfälle att upplysa och skryta om den saken också 😛 Nu bär det av till Skellefteå, ÄffGee, så jag nås nog inte så enkelt de närmsta dagarna.)

    Gilla

  3. 1990 tror jag inte jag var medveten om vem Lovecraft är/var.

    Nu hade jag själv gått till SF-bokhandelnm och köpt mig en alldeles egen t-shirt till dagens ära, men på grund av storleksproblem blev det med texten:

    Property of Miscatonic University
    Metaphys. Ed.

    Köpte förstås även lite Lovecraftlitteratur som faktiskt ni rekommenderat mig här: t. ex. The Horror in the Museum, som jag vet att åtminstone du, Martin, vurmar för.

    Gilla

  4. Fredrik: Jo, Horror in the Museum är oerhört ojämn (mer än någon annan Lovecraft-bok, skulle jag säga), men ett par av texterna är bland de bästa han haft ett finger (eller en tentakel?) med i.

    Gilla

  5. Skulle du kunna nämna några av novellerna som du anser han haft ett finger/tentakel med i. Håller på att läser boken för närvarande, men har inte kommit så långt. Det spelar ingen roll för mig om det är spoilers. Jag har min egen uppfattning ändå. Tror förresten säkert att andra läsare är intresserade!

    Mvh
    F. G.

    Gilla

  6. Jag menar naturligtvis: kan du nämna de bästa novellerna…

    Gilla

  7. HPL har ju haft att göra med allihop på ett eller annat sätt — i några fall har han skrivit hela texten själv, i andra har han bearbetat ett original. Till de bättre i boken hör ”The Mound”, ”Out of the Aeons” och ”The Night Ocean” (även om det har visat sig att HPL:s medverkan i den senare är ungefär 10%), och bland de absolut sämsta — kanske lågvattenmärket i HPL:s produktion — ja, det lär du märka själv… 😉

    Gilla

  8. Japp: ”The Mound”, ”Out of the Aeons” och ”The Night Ocean” (även om det framkommit på senare år att HPL:s medverkan i den sistnämnda är ca 10%). De sämsta… ja, en av novellerna i boken är måhända det sämsta HPL någonsin skriv. Underhållande, visst — men RIKTIGT dåligt. Ska bli intressant att se om du delar min åsikt. 🙂

    Yrs
    Martin

    Gilla

  9. Japp: ”The Mound”, ”Out of the Aeons” och ”The Night Ocean” (även om det på senare år har framkommit att HPL:s medverkan i den sistnämnda är ca 10%). En av novellerna i boken är dock kanske det sämsta HPL någonsin skrev — underhållande, visst, men RIKTIGT dåligt. Ska bli kul att se om du kommer fram till samma åsikt. 🙂

    Yrs
    Martin

    Gilla

Kommentera

 
