Marmeladkungen Fredrik F. G. Granlunds 29:e födelsedag

Inte för att jag vill bli uppvaktad, men för att jag känner att det är på sin plats att delge mina tankar och känslor inför min 29:e födelsedag, och kan kort och gott nämna att det på dagen för 29 år sedan föddes en stor pojke på KSS i Skövde, störst på BB med sina dryga fem kilo samt därmed också längst: undertecknad.

Själv finner jag mina födelsedagar mest som ännu en källa till depressionens bränsle, något att frukta snarare än att ta tillvara på. Detta på grund av vad som närmast kan anses vara dödsångest: en fobi för att åldras.

Folk undrar vad jag önskar mig, men svaret är entydigt: ett långt och lyckligt liv och fred till alla människor på Jorden. Men egentligen mest av allt: min son Vincents hälsa, samt att han ska få ett långt och lyckligt liv.

Vet inte hur dagen blir, men vaknade i morse i Skövde, och åker snart hem till Mariestad för att åtminstone försöka festa lite med familj samt nära och kära, försöka göra det bästa av den overkligt hemska situationen. Min depression vet inga gränser. Dödsångesten håller mig i sitt fasta grepp, och det faktum att jag inte längre är 28 gnager innanför mina revben, gnager som råttorna i James Herberts böcker, river och sliter sönder mig. Ändå känns det lugnare än när jag fyllde 28 förra året, för jag nu har viktigare saker att tänka på. Först och främst min son.

Hur som helst: ett STORT tack till alla er som redan gratulerat mig eller kommer gratulera mig under dagen. Det känns åtminstone bra att ha så många som bryr sig om mig och min familj!

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 27 augusti, 2008.

13 svar to “Marmeladkungen Fredrik F. G. Granlunds 29:e födelsedag”

  1. Grattis

    Gilla

  2. Grattis! Själv närmar jag mig också trettio men försöker inte tänka så mycket på det. 🙂

    Hoppas allt är bra med er och framförallt Vincent! Är inne här varje dag för att se om du har uppdaterat Vincents tillstånd. KRAM

    Gilla

  3. Tackar, tackar!

    Jessica: Förstår att du är Jennifers syster. Rätta mig om jag har fel! Om du läser bloggen, skulle du då kunna tänka dig att kommentera fler inlägg? Alltid intressant när du som på sätt och vis är släkt med mig kan komma med relevanta synpunkter, huruvida jag avslöjar för mycket eller för lite. Du kanske har frågor om Vincents tillstånd, något som behöver förklaras tydligare? Detta forum är en utmärkt möjlighet till att få svar. Ge mig helst av allt kritik, sedan beröm (om jag förtjänar något!) Är det något du undrar över, var inte blyg… kommentera!

    Mvh, F. G.

    Gilla

  4. Gratulerar herr marmelad!

    Gilla

  5. Grattis på dig – men äh va fan, du är ju rena snorungen. Själv fyller jag fyrtio det här året.

    Gilla

  6. Ingemar och Pål: TACK! Mina tankar är med er. Hur gammal är du Ingemar? Du kanske vill recensera en undertecknads diktsamling på din rövometer? Bara säg till!

    Pål: att du sticker ut och fyller jämnt, 40, detta nödens år, 2008, det säger bara vad jag alltid önskat: att vara yngre än andra. Jag har min dödsångest, min vänliga attityd mot korpar, min snälla och givmilda själ gentemot andra och oöppnade fiskmatsburkar… Det är inte lätt att ha det svårt att åldras när man är är gravt deprimerad och psykiskt störd.

    Jag blev förresten smått förvånad över att du inte ville komma med förslag till förbättringar här på Marmeladkungen – för att vinna ett ex av min diktsamling. Sugen?

    Vh, effgee

    Gilla

  7. Grattis Fredrik :-=

    C.Nestorsson

    Gilla

  8. Jag är inte mycket för tävlingar och funderar sällan särskilt mycket över hur bloggarna ser ut. Men visst,nu när jag tänker efter så gillar jag Vildvittras snygga bilder. Annars vete fan…
    Det är för jävligt att åldras, man får hitta sin strategi att hantera det oundvikliga på. Det sägs ju att det skall bli bättre av att få barn, att man liksom blir kvar, men det funkar i alla fall inte för mig. Snarare tvärtom, jag blir mer påmind om min förgänglighet när jag tänker på att jag skall lämna mina barn en dag – om jag nu inte har den jävla oturen att överleva någon av dem, det vore inte kul.
    Själv ser jag ibland mitt liv som en berättelse och försöker göra den så välskriven som möjligt. Det skall helst vara en berättelse om en person som visserligen har fel och brister men kämpar för att övervinna dem och vinner några segrar som räknas.
    Men du har ju fem år kvar innan medelåldern sätter in. Så räknar jag i alla fall. Medelåldern omfattar 35-45. Efter det är man gammal.

    Gilla

  9. Man kan tydligen vara 35 och fortfarande behöva visa leg i alla fall på Systemet. Hurtiga påhejningar är jobbiga, men i alla fall: strunta i siffran och lev som du blir tagen, ÄffGee. Gratulerar!

    Gilla

  10. … Och tala om krystad kommentar. Men hur som helst, du har mycket kvar att ge och borde kunna räknas som ung länge till. Vi får ta en öl och diskutera saken.

    Gilla

  11. Öh, kära ni. Vad ska man säga? Tack för kommentarerna – för övrigt tycker jag om senap!

    Pål: Både roligt och tråkigt att läsa om dina åsikter i åldersämnet… Jag tror personligen att strategi är ett nyckelord, men samtidigt är jag såpass nere i en djup depression att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag ser verkligen inte fram emot att bli 30! Och vad gäller att överleva sina barn – nu förstår jag dig. Jag önskar verkligen – inget snack om saken! – dö före min son Vincent.

    Gilla

  12. Strategi eller inte, vanlig åldersnoja kan väl bli förstärkt av depression, gissar i alla fall jag.

    Gilla

  13. Öh, ja. Om det nu finns något som kan kallas ”vanlig” åldersnoja. Men en stor del av min depression behandlar det faktum att jag har en HÖG grad av dödsångest. Numera inte bara för egen del, men nu även för min son…

    v.h. effgee.

    Gilla

Kommentera

 
