Censurerad Marmeladkung!

VAD ÄR DETTA?

Jag hör – eller snarare läser – väldigt mycket, mycket mer än ni kan tro, om det material jag publicerar här på Marmeladkungen (och självklarvt om så mycket annat). De allra flesta tycker om vad jag skriver (varför skulle ni annars återkomma?), andra skrattar (på gott och/eller ont), och det senaste är att en del gråter framför sina monitorer, eller blir arga/förbannade, förbannar mig, läser ur Necronomicon, försöker lägga besvärjelser på mig, vill mig illa, eller rentutav – vilket må vara värre – till och med tycker synd om mig…

Andra läsare tar mig bokstavligen och läser de böcker eller filmer jag rekommenderar, tja, ibland kommer till och med författarna till vad jag recenserar in och besöker Marmeladkungen – och kommenterar – som exempelvis John Ajvide Lindqvist gjorde för inte länge sedan, vilket jag förstås är stolt över, och några besökare stannar kvar här, återkommer ständigt, medan några andra försvinner, samtidigt som andra tillkommer, men poängen är till syvende och sist att jag har läsare. Och detta, just detta, glädjer mig! Det är fantastiskt att folk tar åt sig av vad jag skriver. Kanske är det just ärligheten som lockar? Den ärlighet som lockar vissa till gråt och andra till skratt?

Hur som helst har jag på grund av påtryckningar valt att stryka en del här på Marmeladkungen. Vad frågar ni… Varför frågar ni… Svaret är att ni redan läst det, men ändå inte minns det. Och minns ni det och inser vad jag talar om… Tja, då är skadan redan skedd. Men till dig det berör: JAG BER OM URSÄKT.
Men kanske är det just mixturen mellan personligt och obskyrt litterärt som intresserar er, mina läsare? Vad vet jag. Berätta gärna. Jag får brev från många och ser kurvorna med besöksstatistik ständigt öka, det går framåt. Så något måste jag göra rätt. Jag träffar dessutom allt fler som tittar snett på mig, som känner igen mig, som läser mig dagligen, tja en massa människor som jag inte har kontakt med läser dessa ord av denne galning… Varför? Det måste finnas en anledning!

Och, i fortsättningen, hoppas jag att mina läsare direkt tar kontakt med mig om något jag skriver upprör er – om jag exempelvis skulle råka träffa någon av er så hårt så ni blir ledsna. För detta är inte min mening. Men jag är klumpig, och detta kan inträffa.  Skulle så vara fallet rekommenderar jag er att lämna en kommentar till det inlägg där jag av dig/er (på minsta sätt) anses vara otrevlig. Mitt signum. Då skall jag – ack hemska ord – censurera mig själv!

– –  –

Men nu till något VÄLDIGT positivt! Som (jag åtminstone tror) första bloggen/platsen är jag stolt att visa upp omslaget till tidskriften ESKAPIX, VOL VI.) Tillåt Marmeladkungen att presentera omslaget till den första tidskrift där mitt namn pryder framsidan, Eskapix vol VI:

Man (läs åtminstone jag) måste ändå beundra Henrik Holmström som publicerar Eskapix: snacka om hög kvalité! Det märks hur påkostad tidskriften Eskapix faktiskt är. Fyrfärgtryck och med bra papper, limmad rygg. Det går framåt för varje nummer. Och detta menar jag inte enkom därför att jag är med i detta nummer, men därför att jag även troligen är med i nästa… 😉 Hehe… Nej, skämt åsido. Jag har blivit ombedd att publicera en artikel om Lovecraft. Håller dock på att skriva på tre samtidigt och har kontakt med de största Lovecraft-kännarna i Sverige (såvitt jag vet). En del ytterst förunderlig och ny information har tillkommit (känn dig träffad, Martin!), men än så länge får jag inte använda den. Och artikeln är ännu inte färdigskriven, så man vet ju aldrig om jag ens kan nämna det – för man måste ha ordentlig grund i sina bokstäver.

Eller har jag rätt?

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 30 augusti, 2008.

3 svar to “Censurerad Marmeladkung!”

  1. Grattis till publiceringen!

    Gilla

  2. 🙂 Jo, jag beklagar verkligen att jag ger dig en massa information som du inte kan använda, men jag tänkte att den kunde vara bra att ha i bakhuvudet.

    (Har för övrigt nyligen läst en mycket intressant liten monograf om Lovecrafts släkt som visserligen bevisar att en stor del av det Lovecraft visste om sina förfäder var fel, men att han faktiskt var släkt med Edward I, och att han även är ”seventh cousin four times removed” med George W. Bush.)

    Gilla

  3. tack, tack.

    Martin: Oerhört intressant info! Keep it coming!

    Gilla

Kommentera

 
