Marmeladkungens nuvarande situation

Jag både ser och hör att ni är intresserade av min blogg, eller kanske rentutav av undertecknad. Det både tisslas och tasslas. Och jag är inte dummare än att jag förstår att en del av er som regelbundet följer marmeladkungen undrar varför jag inte uppdaterar bloggen oftare.

Svaret är enkelt: jag är inne i en svacka i min depression.

För närvarande har jag gått upp i arbete i hemmet, försökt klara mig genom dagarna, försökt hjälpa min kvinna och min son, försökt förändra mig. Men det går inte alltid värst bra.

Jag har personlgen mottagit en diktsamling, en novellsamling, samt en roman att recensera här. Vidare vill Swedish Gore Film Society att jag ska återuppta mitt ideella arbete för dem med att recensera skräckfilmer av alla de slag. Och inte bara dem. Förlag och tidskrifter, vilka här ska förbli icke namngivna, önskar att jag ska skriva artiklar och/eller noveller för dem. Andra vill komma och hälsa på mig. Andra mejlar och bara vill mitt bästa: vill visa att man bryr sig.

Och jag är så oerhört smickrad och glad. Över att man får upp ögonen för just MIG. Över att jag behövs. I sammanhang som jag trivs. MItt kontaktnätverk blir bara större. Och jag hoppas verkligen att jag uppskattas för den jag är. Tur för mig att jag ännu inte börjat få hatbrev – att ni mest bara talar illa om mig bakom min rygg.

Men jag lider av vad som närmast kan beskrivas som en skrivkramp. Det är inte alltid enkelt för mig att skapa, och inte ens på Marmeladkungen.

Fast visst arbetar jag på mitt författarskap, när lite tid ges och när ork finnes. Inte mindre än tre Lovecraft-artiklar, en (egentligen, noga räknat närmare 50) novell, den grymmaste jag skrivit, en artikel om Exorcisten, på översättningar för andras räkning, från svenska till engelska, svarar (eller försöker åtminstone att svara) dagligen på mejl från mina brevvänner samt nya bekantskaper, och självklart jobbar jag även på diverse dikter för publicering, liksom då och då på åtminstone en av mina tre romaner.

Jag har för övrigt den senaste veckan arbetat med att redigera en Lovecraft-artikel, vilken snart originalpubliceras här på Marmeladkungen! I detta fall har jag gått upp i ett redaktörsskap, vilket jag upplever passar mig som en avhuggen hand i en handske!

Med andra ord: Jag har många strängar på min pilbåge!

* * *

Att jag lider av en depression är väl för övrigt inte någon nyhet för någon marmeladläsare, men faktum är att sedan min son, Vincent Frost, föddes har jag gått ned mig ytterligare. Till en sådan grad att jag idag – tro det eller ej – äntligen fick träffa överläkaren vid den vuxenpsykiatriatriska mottagningen i Mariestad.

Detta var en bra upplevelse, även om det var förfärligt obehagligt. Det är det alltid att berätta om min bakgrund och nuvarande situation för någon obekant. Och jag har berättat min historia för många nu, men detta var första gången för en över-

läkare. Självklart spelar inte just detta någon roll – annat än det faktum att en person i sådan ställning kan ta ställning i och besluta i min medicinering, samt vad jag själv behöver göra för att ändra min nuvarande status. Man har alltså insikt i och erfarenhet av liknande fall!

Resultatet av dagens möte: (1) Ändrad medicinering. (2) Ändrade dagliga rutiner. (3) Den närmaste tiden : med all sannolikhet svåra biverkningar.

Den som lever får se. Jag lär återkomma.

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 22 september, 2008.

3 svar to “Marmeladkungens nuvarande situation”

  1. Usch vad jobbigt, och tråkigt att höra. Men jag hoppas att ett uppmuntrande ord kan hjälpa åtminstone lite: You hang in there, buddy!

    Gilla

  2. Även att du inte skriver för Swedish Gore Film Society så skall du veta att vi tänker på dig!
    När du är uppe på fötterna igen så vill vi gärna att du börjar skriva igen!

    Gilla

  3. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är fantastiskt att människor överhuvudtaget bryr sig om mig! Jag uppskattar era ord, slukar dem, försöker förtära dem – fast något i en depression gör att det är svårt att ta åt sig vad som de facto är positivt.

    Gilla

Kommentera

 
