Nya fantastiska titlar från bokförlaget Alastor Press

En av de mest intressanta böcker jag någonsin läst, Lautréamont ”Maldoror – samlade verk” samt Hermann Ungar ”De lemlästade” (som jag ännu inte läst) är nu på Sveriges kanske mest intressanta förlags tryckeri: Alastor Press i Malmö. De båda böckerna bör enligt förlaget anlända och komma ut på marknaden och börja skickas ut inom tre veckor.

Redan nu vill jag uppmana mina läsare att (åtminstone särskilt) spana in ”Maldoror – samlade verk”. Den första upplagan på förlaget resulterade i stor uppmärksamhet på kultursidorna i de stora svenska dagstidningarna – och upplagan sålde slut på rekordtid! Och nu har – såvitt jag tror mig förstå – förlaget gjort samlingen ännu bättre. Detta är onekligen en volym väl värd uppmärksamhet!

I mitt fall förändrade boken på många sätt mitt litterära liv… ! Min senast publicerade novell ”Köttets lust” är de facto direkt inspirerad av tonen i Lautréamonts bok.

* * *

Självklart kommer Marmeladkungen inom sinom tid publicera recensioner av dessa båda böcker. Först kommer dock min nästa bokrecension att beröra novellsamlingen Eld och rörelse, av Lennart Svensson, förhoppningsvis följd av Alastor Press fantastiskt intressanta textkritiska utgåva (den första svenska) av H. P. Lovecrafts Skuggan över Innsmouth.

Ni har alltså mycket gott att vänta på! Problemet är dock att jag för närvarande har lite problem med läsande och skrivande, på grund av min depression. Därför tar jag för närvarande lite väl lång tid på mig med uppdatering av bloggen, samt med bokrecensioner. Men som sagt, ni har mycket gott att se fram emot!

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 7 november, 2008.

Ett svar to “Nya fantastiska titlar från bokförlaget Alastor Press”

  1. […] de Lautréamont (Isodore Ducasse) “Maldoror – Samlade verk” Som jag tidigare påpekat (här) är en av de mest inflytelserika böckerna jag läst under mitt (mer) vuxna liv Lautrémonts […]

    Gilla

Kommentera

 
