Marmeladprinsens operation under tisdagen

Mina vänner och läsare –

Tidigt under måndagsmorgonen åker jag och min kvinna med vår son till Östra Sjukhuset i Göteborg. Vi kommer under måndagen att bo på Clarion Hotell, samt natten till onsdagen på hotell Apple (vilket vi ännu inte ens vet vart det är) .

vincentannorlundaMin son Vincent Frost ska genomgå en hjärtkatetisering (aka Bypassoperation). Detta innebär att man söver honom , går in med en kamera genom ljumsken och tittar och kikar och observerar (och möjligen lite annat) i hans hjärta. Det är ett relativt standardiserat ingrepp. Men det finns alltid risker, även med sådant som är standard. Så jag är nervös. Men främst för resultatet.

För ser det inte bra ut kan min son inte genomgå den planerade hjärtoperationen i januari när han är cirka sex månader, för då måste han genast ha ett nytt hjärta.

Detta är vad jag är rädd för. Tveksamheteten. Allt detta som är så ambivalent.

Frågan är vad som är bäst för vår son; att genomgå en operation nu i januari (med dödlighet om 5-10 procent!), när han är sex månader gammal, samt en ny operation när han är 3-4 år (med troligen liknande dödlighetsprocent) och att han ändå aldrig bli bra – eller att direkt få ett nytt hjärta, och därmed slippa fler operationer. Vi vet inte särskilt mycket om hur det skulle bli om han är tvungen att få ett nytt hjärta, så vem säger att han då blir helt bra? Det tycks alltid dyka upp nya problem. Frågan är om min son blir bra om han får ett nytt hjärta. Det enda vi i familjen vet är att vår son inte kommer att bli bra om han opereras i januari samt när han är 3-4 år gammal. Vi vet också att han just nu inte mår bra: läkarna säger att hans hjärta  arbetar som om han joggar dygnet runt. Inte helt lätt!

Så frågan är vad som är värst!

I dagsläget finns bra mediciner mot avstötning vid eventuell transplantation, men vem vet… Tekniken finns , och den utvecklas ständigt! Vi måste vara lyckliga att vår son inte föddes när jag föddes, 1979. För bara fem, sex år sedan hade min son troligen dött. Så tekniken går onekligen framåt! Tänk om ex. Bingolotto kunde skänka pengar till hjärt- och lungforskning istället för svensk ungdomsidrott!

Det värsta för mig är osäkerheten!

vincentskon

Om det inte ser bra ut efter hjärtkatetiseringen (bypass-operationen): hur många hjärtan finns för just min son, och vilken garanti har jag och min kvinna att vår sons blodgrupp passar (detta verkar dock väldigt lovande)? Men sedan har vi fler problem. Vem säger att Vincents kropp inte stöter hjärtat ifrån sig (trots medicin).  Och tänk om vi måste vänta, avvakta? Vilken plats får vi i kölistan? Kommer vi tvingas sitta och vänta tills något spädbarn i Vincents ålder (4 månader) avlider, samtidigt som detta barns föräldrar menar att andra får ta detta barns organ?

DETTA VORE JU FRUKTANSVÄRT! Jag kan knappt föreställa mig en sådan situation – men jag måste ha den i åtanke. Jag har frågat om det kan vara aktuellt med ett grishjärta eller något mekaniskt hjärta – och det är det INTE. Det finns inte en möjlighet till detta (annat än i så fall ytterst tillfälligt!)

Jag mår psykiskt dåligt som det är. Detta är fruktansvärt! Jag tror alla som läser detta förstår mina inre tankar.

Varken jag eller Jennifer mår för närvarande bra! Jag skriver ut detta även om det är underförstått! Ni som läser detta, sätt er in i vår situation – ni hade heller inte mått värst bra.

Jag/vi ber er att hålla tummarna och be till de övre makter (om några) ni känner till, för min son, Vincent Frost Schenck Granlund! Vi behöver nämligen allt stöd vi kan få – spirituellt, fysiskt och ekonomiskt! Jag älskar er alla som bryr er om oss.

Postscriptum. Är det någon som vill få kontakt med oss, kan ni nå oss på mitt mobilnummer: 0708-226439. Säkrast är att skicka sms. Då ringer jag upp, eller svarar via sms. Min telefon kommer i veckan oftast att vara avstängd, då den måste vara det när jag är inne på sjukhuset, men jag ska försöka att ringa upp er som hör av er.

Väl mött. / Fredrik F. G. Granlund, aka Marmeladkungen

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 24 november, 2008.

3 svar to “Marmeladprinsens operation under tisdagen”

  1. Ojojoj… Sådant här är aldrig roligt att höra om! Lycka till, jag håller tummarna för er alla tre.

    Gilla

  2. Jag bugar och tackar smått abstrakt. Alltid underbart med människor som bryr sig. Tack!

    Gilla

  3. […] Marmeladprinsens operation under tisdagen […]

    Gilla

Kommentera

 
