Jeffrey Combs läser H. P. Lovecrafts Herbert West Re-Animator

Något som gått mig förbi totalt, är CD-boken ”Jeffrey Combs reads Herbert West Re-Animator”, som för närvarande säljs på SF-bokhandeln för ynkliga 99:-. Här hittar ni den. För närvarande tycks den dock vara slut på postorder, men en enkel sökning på adlibris, bokus, bokfynd, eller pricerunner ger med närmast säkerhet resultat.


Nu  är, såvitt jag minns, Herbert West Re-Animator troligen en av de sämre noveller Lovecraft skrev under sin livstid, vilket även författaren själv påpekade. Men att få den uppläst av mr. Re-animator himself, Jeffrey Combs, är – eller torde åtminstone vara – en upplevelse i sig.

(Inom parentes kan jag för den som inte känner till Jeffrey Combs excellenta gestaltning av Re-Animator rekommenderar jag att ni spanar in trilogin, som snart får en ytterligare del (!):

(

Re-Animator (1985)

Bride of Re-Animator (1990)

Beyond Re-Animator (2003)

))

Och varför inte avsluta med en personlig anekdot?

För (såvitt jag minns) fyra år sedan skulle Jeffrey Combs för övrigt frekventera fantastikkongressen Swecon i Stockholm (när Trekkers höll i tillställningen: Combs medverkar nämligen även i Star Trek!). Jag och min kusin Johan Gustavsson hade på grund av Combs närvarande  planerat att åka dit, mest därför att vi önskade träffa Combs, och få lite signerade DVD-omslag osv.)

Men mannen ifråga ställde in sin Sverige-resa på grund av sjukdom, så det blev dessvärre inget med den Swecon-frekventeringen.

Jag är fortfarande besviken över att jag inte fick tillfälle att träffa mannen. Det var en planerad resa jag aldrig lär glömma!

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 3 december, 2008.

Kommentera

 
