Det gångna årets bästa fantastiknovell, samt de två senaste årens samtliga (?) publicerade fantastiknoveller

Priset för årets bästa fantastiknovell, som delas ut av Cathaya, vann Johan Theorin (f.n. känd för romanerna Skumtimmen och Nattfåk) med Endast jag är vaken, publicerad i originalantologin Schakt 005: Mardrömmar i midvintertid och andra morbiditeter. (Tyvärr går det just nu inte att nå Schakts hemsida.)

(Inom parentes kan jag nämna att jag vid min författardebut, publicerades tillsammans med Johan Theorin, med novellen Vandrarens gravsten, i antologin Necronomicon i Sverige, utgiven av Aleph bokförlag, 2002).

På följande länkar kan ni läsa om de årets publicerade fantastiknoveller som ingick i tävlingen (och thats right! Jag är med på listan – vet dock inte hur nära jag var en vinst) Listor över vilka fantastiknoveller som publicerats under de år priset delats ut följer:

2006: http://sfweb.dang.se/a/2007/05/som-nmndes-hr-i-fjol-kommer-freningen.html

2007: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?p=10498#10498

Uppdatering 1.

Bloggaren Maria Nygård, från Catahya.net, har i kommentarerna till detta blogginlägg förmedlat informationen att författaren Johan Theorin tillåtit att hans vinnarnovell publiceras på Catahayas hemsida. Självklart kommer undertecknad att återkomma med en länk när detta är en realitet (då originalantologin Schakt 005, vilken vinnarnovellen ingick i, trycktes i hundra eller färre exemplar).

Uppdatering 2:

Här följer länken till Johan Theorins nu prisbelönta novell! Tack vare Maria Nygård! Följ länken för att läsa novellen som av Catahya utsetts till förra årets bästa:

http://www.catahya.net/litteratur/endastjagarvaken.html

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 4 december, 2008.

4 svar to “Det gångna årets bästa fantastiknovell, samt de två senaste årens samtliga (?) publicerade fantastiknoveller”

  1. Eftersom det är trist att novellen är så svår att få tag i så har Theorin sagt att vi kommer få lägga upp den på Catahya. 😀

    Gilla

  2. Det låter ju helt fantastiskt. Eftersom jag är så fattig jag faktiskt är, så har jag – trots min önskan – inte kunnat prenumerera på Schakts antologi-serie, utan bara erhållit det nummer jag medverkat i. Därför har jag faktiskt inte läst novellen ifråga. Ser nu fram emot att läsa den på Catahya, och hoppas att jag lär mig mer om hur ni i juryn bedömer noveller.

    Kan ni inte försöka få förra årets vinnande bästa fantastiknovell publicerad på Catahya-hemsidan oxå? Kan inte ha varit många som läst den heller…?

    Gilla

  3. Här har vi den: http://www.catahya.net/litteratur/endastjagarvaken.html

    Gilla

  4. Jag bugar och bockar, Maria. Tack för länken! Även mina läsare tackar dig!

    Gilla

Kommentera

 
