Marmeladprinsen döps söndagen den andra advent

Alla kanske inte är intresserade av följande, men jag känner mig tvingad att ändå nämna det:

Min son, Vincent Frost Schenck Granlund, döps under morgondagen i Leksbergs kyrka i Mariestad.

Jag har – gentmot traditionen, möjligen för att bryta vissa tabun – valt att inte bjuda någon släkt, kanske rentav för att göra tvärtemot vad min kvinna gjort?

Anledningen: min sociala fobi, min depression, samt att jag tar detta dop på oerhört, kanske för STORT (?) allvar… Jag räknar mig själv som ytterst kristen, trots att jag inte förnekar andra Gudar, och därmed bryter mot kristendomens första budord. Jag benämner mig själv i fallet troende såsom en kristen polyteist! Detta bryter i sig mot det första budordet: ”Du skall inte hava några andra Gudar jämnte mig”. Detta gör i sig  min tro synnerligen paradoxal!

Vilket jag också inser!

Men morgondagens  dop tar jag som något väldigt allvarligt – inte som något att fira, men däremot något att uppskatta för den religiösa ritualen ifråga. Jag vill att min son ska döpas därför att jag i detta fall är extremt kristen, och verkligen önskar få honom inskriven i svenska kyrkan, välsignad, och allt annat detta innebär. För min del handlar det över huvud taget inte om tradition. Jag vill att min son Vincent ska döpas av många orsaker. NI som följer min blogg förstår vilka. Jag anser inte att jag här behöver utveckla detta.

* * *

Något som glädjer mig svårt är att Vincent i morgon kommer att ha på sig samma dopklänning som jag hade på mig när jag föddes för 29 år sedan, liksom min kusin i Skövde för 30 år sedan (samt troligen även hans son), samt (såvitt jag vet) även mina kvinnliga kusiner (Anna & Marita), plus en mängd andra i min släkt på min mors sida. Jag är stolt över denna tradition, samt tacksam för att det blir möjligt under morgondagen. Det är en synnerligen vacker dopklänning. Vincent kommer att se underbart bra ut i den. Fast, i mina ögon skulle han klä i en  sopsäck. Jag har nämligen aldrig tidigare sett ett vackrare barn! Jag anser att han passar i allt. Frågan är om alla föräldrar känner likadant?

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 7 december, 2008.

Kommentera

 
