Edgar Allan Poes död (om/ur en teori publicerad i Illustrerad Vetenskap: Världens historia nr 18/2008)

Fick av min vän, Victor Nikolajeff, följande urklipp ur Illustrerad Vetenskap nr 18/2008.

poe002

Följande är alltså ett citat ur denna tidskrift:

”Edgar Allan Poe

Bildtext (OBS: bilden ovan är INTE den bild som publicerats i Illustrerad Vetenskap!): ”tvingad att dricka dödlig dryck? Såväl Poes dödsattest som hans sjukusjournaler är i dag försvunna”

Officiell dödsorsak: Alkoholförgiftning.

Ryktet säger: Tvingad att inta stora mängder alkohol.

Misstänkta: gangstrar.

Motiv: valfusk.

Författaren [och poeten] Edgar Allan Poe, 40 , försvann spårlöst den 28 september 1849 på väg till sitt hem i New York. När han en knapp vecka senare dök upp igen i Baltimore var hans fina kläder och resväskan försvunna. Poe var omtöcknad och klädd i trasor. Efter två dagar på sjukhus avled han.

Orsaken till det mystiska dödsfallet har sedan dess sagts vara allt från mord och sjukdomar, bland annat syfilis, till hans långvariga alkoholmissbruk. En analys av författarens hår år 2006 styrkte att han dött av bly- eller kvicksilverförgiftning. Poe hittades på en valdag, och det finns de som menar att Poe av en ren tillfällighet föll offer för grovt valfusk: Gangstrar skulle ha kidnappat honom, tvingat honom att dricka och sedan sett till att han röstade på en viss kandidat.”

* * *

Marmeladkungens kommentar: Edgar Allan Poe är en husgud. Jag har läst det mesta om och av honom. Att llustrerad Vetenskap sedan publicerar en kort artikel ( ) under rubriken Kriminalhistoria, och utan att ange källor (?) går över mitt förstånd. Detta är något jag anser mer än något – och nu är jag inte lite subjektiv! – påpekar hur viktigt det är med källkritik.

Samtidigt kan man anse att jag är indoktrinerad med vad jag läst om Poe (och många med mig). Artikeln, eller snarare notisen, nämner inte Poes narkomani: han använde, och var troligen beroende av, Hasch och Opium.

Jag ska inte säga något om följande citat: ”Såväl Poes dödsattest som hans sjukhusjournaler är i dag försvunna (under detta står källan Scanpx/Corbis, om vilka undertecknad inte vet något)”.

Däremot vill jag kommentera det absurda i att gangstrar skulle ha kidnappat Poe för att få honom att rösta på en viss kandidat i valet. Jag förnekar inte att Edgar Allan Poe med ganska stor säkerhet säkerligen hade dragit på sig skulder i och med hans drickande och narkotikaintag. Men att gangstrar skulle ha kidnappat honom, tvingat honom att dricka sig full, samt en dödlig dryck, för att få honom att rösta på deras kandidat låter ju bara absurt. För detta kunde man ju ha tagit vem som helst – och en röst kan inte ha betytt så mycket. I SÅ FALL måste det närmast ha rört sig om skulder eller något Poe gjort gangstrarna i fråga.

(Den korta) Notisen i Illustrerad vetenskap nämner dessutom ingenting om författarens/poetens sista ord innan han dog i rännstenen (om jag inte missminner mig): ”Må Gud ha förbarmande över mig.”

Och detta låter jag vara en avslutande mening: ”Må Gud ha förbarmande över Edgar Allan Poe”!

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 9 december, 2008.

11 svar to “Edgar Allan Poes död (om/ur en teori publicerad i Illustrerad Vetenskap: Världens historia nr 18/2008)”

  1. Valfusksteorin är inte omöjlig och går ut på att de faktiskt tog vem som helst — det var ett vanligt förekommande problem när röstlängderna inte var i ordning att man ryckte vilken svensson som helst från gatan, fick honom på gott humör med en sup eller två, och drog med honom runt till flera olika vallokaler där han fick rösta flera gånger och varje gång fick en extra sup (på så sätt kunde man fixa flera extra röster både enkelt och billigt). Det var ren otur att just de här röstfiskarna — om det var så det gick till — plockade just Poe. Om jag inte minns fel hade Poe innan detta tagit sig i kragen — han var ute på föreläsningsturné när det hände — men händelsen skulle alltså ha fått honom att trilla av vagnen så att han söp ihjäl sig.

    Wikipedia anger som källa för uppgiften att journalen kommit bort ”Bramsback, Birgit (1970). ‘The Final Illness and Death of Edgar Allan Poe: An Attempt at Reassessment’, Studia Neophilologica (University of Uppsala), XLII. p. 40”

    Scanpix är bara bildkällan (och använd hakparentes när du ska skjuta in egen text i ett citat). 😉

    Kvicksilver behöver nödvändigtvis inte tyda på elakt spel; om jag inte missminner mig ingick kvicksilver (otroligt korkat, men sant) i vissa mediciner, bl. a. mot syfilis, vilket skulle kunna ge visst stöd åt syfilisteorin.

    En annan ganska ny källa lägger fram teorin att han dog av rabies: http://www.umm.edu/news/releases/news-releases-17.htm

    Gilla

  2. Nåväl, IllVet får ofta orättvis kritik. Jag vet dels att IllVet verkligen anger sina källor – på sin hemsida – samt att jag inte lagt märke till denna Poe-notis i senaste numret. Vilket är förklarligt, eftersom notisen visade sig finnas i IllVets betydligt sämre dottertidskrift Världens Historia (nr 18/2008).

    Å andra sidan kan jag inte heller tycka notisen är särskilt förkastlig. Notisen radar upp oklarheter runt Poes död och ställer frågan ”Var det mord?” utan att ta definitiv ställning. Att Poe drogs omkring för att rösta i utbyte mot alkohol, eller att han söps full för att utnyttjas på detta sätt, är en gammal spekulation (och ett fenomen som tydligen kallades cooping), som jag vill minnas att jag själv nämner i efterordet till ”Arthur Gordon Pyms äventyr”. Därifrån är steget inte långt till antagandet att det var kriminella gäng (en eller flera) som utnyttjade honom på det sättet. Poes dödsattest och sjukhusjournaler är försvunna. Att man 2006 skulle ha funnit spår av förgiftning känner jag dock inte till, men går väl att googla på.

    Gilla

  3. Gick min kommentar inte in?
    Valfuskteorin är faktiskt vare sig omöjlig eller absurd. Det förekom på den tiden, då man hade dålig koll på vallängder och liknande, att skrupelfria röstfiskare ryckte folk från gatorna och släpade runt dem till olika vallokaler, där de fick rösta flera gånger i utbyte mot t. ex. sprit. Ett enkelt och smidigt sätt (kallades tydligen ”cooping”). I det här fallet var det otur att det var Poe — en nykter alkoholist — som drabbades.

    En relativt ny teori är att det var rabies som var dödsorsaken.

    Gilla

  4. Det förekom fusk i amerikanska val både förr och nu. Omständigheterna kring Poes död belyser hur det var förr.

    Han kanske redan var försvagad av annat drogmissbruk (hasch och opium som du FG nämner). Alkointaget denna valdag blev då möjligen ”strået som knäckte kamelens rygg”.

    Gilla

  5. Ni har troligen helt rätt i att jag är väl naiv i mina utläggningar om hur absurt detta låter. Kul med mothugg!

    Att, som Martin, påstår ”en relativt ny teori är att det var rabies som var dödsorsaken” känner jag inte till sedan tidigare. Skulle detta stämma har alltså Illustrerad Vetenskap fel, då man i den citerade ”kortnotisen” påpekar att: ”En analys av författarens hår år 2006 styrkte att han dött av bly- eller kvicksilverförgiftning.”

    Gilla

  6. I mitt första inlägg hade jag en länk till rabiesteorin: http://www.umm.edu/news/releases/news-releases-17.html

    jag kan inte utesluta kvicksilver- och blyteorin heller — man kunde få i sig dessa substanser på de mest konstiga sätt. Bl. a. ingick kvicksilver i vissa mediciner (!) — en av dem tror jag var salvarsan som användes mot syfilis vilket skulle kunna ge stöd åt syfilisteorin. Men en håranalys kan inte ge ovedersägliga bevis för en dödsorsak, bara vissa att vederbörande utsatts för onormalt höga doser.

    (Detta påminner mig förresten om en förklaring till de höga halterna av arsenik i Napoleons hår: Dessa skulle vara ett resultat av att tapeterna i Napoleons rum färgats med ett grönt färgämne som innehöll arsenik, vilket sedan fälldes ut av den fuktiga havsluften på St Helena.)

    Gilla

  7. Martin: Jag är ledsen för att dina kommentarer inte alltid går in, till och med mycket ledsen i och med det är ytterst sällan du inte framför intressant kunskap tillika relevant information rörande vad jag (eller någon annan) skrivit.

    Av någon orsak hamnar ibland dina kommentarer här på Marmeladkungen som spam – inlägg som jag måste godkänna först. Ska försöka åtgärda detta mystiska fel, med tanke på att det bara är du som tycks beröras av detta underliga beteende hos wordpress.com.

    Gilla

  8. Asch, det är lugnt, om än något förbryllande. Jag misstänker att det har något att göra med min Spray-adress — jag har i alla fall haft samma problem när jag skulle maila från den till folk som använder AOL som operatör.

    Gilla

  9. Martin: Har lite dålig koll på dina mejl-adresser för närvarande. Men använder du olika adresser här vid olika tillfällen? I så fall kan det vara det som spökar… Och i så fall blir det enklare för mig att kolla upp, för, såvitt jag vet, är det bara du som berörs av detta problem.

    Men minns att om detta händer igen godkänner jag naturligtvis alltid (vad du än skriver) dina inlägg.

    Gilla

  10. Jag föredrar att använda min Spray-adress när jag är online — vill inte strö min riktiga adress omkring mig på nätet. Jag har konsekvent använt Spray-adressen hos dig.

    Gilla

  11. ska försöka kolla om detta med din spray-adress är problemet…

    Gilla

Kommentera

 
