Lagen om alltings jävlighet… Ha! Ha! Ha! skrattar djävulen och snyter sig i tapeten

Murphys lag går enkelt uttryckt ut på att om något eländigt kan hända så kommer det också att göra det. Och mitt liv är absolut inte något undantag, nej, och minsta lilla motgång driver mig nedåt i min depression, jag tar minsta lilla skitsak hårdare än den vanlige Svensson.

Men sedan händer förstås väldigt mycket i mitt liv, ja, närmast extremt mycket. Och i veckan som gått har två riktigt tråkiga saker hänt. Först, för exakt en vecka sedan, slutade min mobiltelefon att ladda. Här inträffade något lustigt: jag insåg hur beroende jag blivit av den. Och utan att kunna bli nådd eller ringa någon drev jag vidare in i min depression. Under måndagen lämnade jag in den på lagning med vetskap om att allt jag har på den kommer att raderas. Drygt 2000 kort, en mängd talböcker, musik och inte minst mina kontaktlistor till mina bekanta och vänner – och mer! Detta är fruktansvärt. Ingen backup var möjlig. Så om jag nu är extra dålig på att höra av mig till nära och kära, vänner och kompisar, bekanta och andra har jag i detta nu en orsak: jag saknar allas nummer.

Samma sak hände i den gångna veckan med mitt USB-minne. Helt plötsligt lade det av. Jag har lämnat in det på lagning, men inte ens någon datafirma verkar lyckas återskapa informationen, vilket innebär att nästan allt jag skrivit i år är borta. Panik. Inte minst en personlig motgång inom mitt författarskap, utan tidigare motstycke. Men visst måste jag beskylla mig själv för mitt misstag. För jag har på min ”halvnya” dator inte tagit någon backup-kopia på USB-minnets innehåll. Löjligt, när man tänker efter. Men när man inte mår bra psykiskt är det inte alltid det enklaste att tänka på allt…

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 19 december, 2008.

Kommentera

 
