Biografisk film om Edgar Allan Poes liv och leverne och död

En film planeras, håller troligen redan på att filmas, om min favoritförfattares liv och leverne och död: Edgar Allan Poe. Vem vill man se spela Poe? Jag tänker direkt Johnny Depp, som har vanan att anta de mest otänkbart ovanliga rollerna.

edgar_allan_poe_johnny-depp

sylvester-stallone-2005Och vem har nu skrivit manus till filmen Poe? Samma person som kommer att regissera filmen: Sylvester Stallone! Allas vår Rocky, Rambo osv. Han är även producent till filmen. Mycket intressant!

Jag gillar faktiskt när skådisarna på äldre dar ställer sig bakom kameran, samt sätter sig och skriver manus, som de som önskar ta sig in vid filmen, komma in i gemet. Önskar att jag själv fick möjlighet till någotdera. Men i detta fall, låt oss innerligt hoppas att inte Stallone själv väljer att spela Poe…

Här kan du läsa om det på Imdb.

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 4 januari, 2009.

6 svar to “Biografisk film om Edgar Allan Poes liv och leverne och död”

  1. Jag höll på att trilla av stolen när jag läste Sylvester Stallone! Det skar sig lite där Poe-Stallone, men festligt är det.

    /karl

    Gilla

  2. Det här är en film som Stallone planerat länge, men tyvärr aldrig tycks komma till skott med. Förra året verkade det ljusna när han fått tag på både ett produktionsbolag och en huvudrollsskådis – Viggo Mortensen! Jag hade detta som en av huvudpoängerna när jag skrev min presentation av Poe i programhäftet för Göteborgs Stadsteaters uppsättning ”Korpen” i våras. Men nu ser jag att uppgifterna inte längre finns kvar hos IMDb.

    Så tyvärr irriterar jag ännu en gång som den besserwisser jag är 😉 Stallones projekt är gammalt och bör nog tas med en nypa salt.

    Gilla

  3. För några år sedan flöt det runt ett rykte om en kommande Poe-film med Michael Jackson (!! SAN loss 1d10/1d100) i rollen som Poe. Hu!

    Gilla

  4. Karl: Underbart trevligt att läsa att jag fortfarande kan finna nyheter som kan överraska någon.

    Aleph (Rickard Berghorn): Jag visste faktiskt inte att du skrivit om detta. Men måste tillägga att om det står ”in production” på Internet Movie DataBase (imdb.com) så lär väl filmen ändå hålla på att filmas. Kolla själv när nyheten uppdaterats, samt på Stallones egen sida. Han listas redan såsom skribent, regissör och producent för filmen Poe ifråga.

    Martin: Jag läste också om detta. Och jag instämmer. Michael Jackson som Edgar Allan Poe… HUUUUU !!!!!!!!!!!!

    Gilla

  5. Huruvida ett utannonserat filmprojekt (som detta) verkligen pågår eller är nerlagt, ja därom kan man tvista…

    Ofta kan det ju vara kul att skicka ut pressreleaser om att det hela är klart Riktigt Snart Nu, även om man bara diskuterat lite löst och inte finansierat det hela. Skapar lite buzz, det sonderar terrängen så att säga.

    Jag ger Stallone ”the benefit of my doubt”: kanske är det hela på G trots allt. Men om det bara rinner ut i sanden, tja, ingen förlust. Även om Poes liv skulle göra sig bra på film (fadern tidigt död, ogillade svärfadern, var stamanställd mening, därefter som officersaspirant på West Point, sedan litterär karriär i New York, höviskt förhållande till någon dam, epokgörande noveller, död i den där valhistorien).

    Gilla

  6. Svensson: jag instämmer i vad du säger, vilket även andra kommentarer ovan gör gällande. Det är inte helt enkelt för mig som bloggskribent, som försöker sålla bland maskrosorna på nätet för att finna de fyrklövrar; det händer bara ibland. Men det är kul att få kommentarer.

    Och jag försöker verkligen att här inte rapportera om sådant andra fantastikbloggar gör: försöker hålla det mer intressant genom lite mer udda nyheter, även om jag inte alltid lyckas. Men håll med om att detta filmprojekt skulle kunna bli eller är något verkligt intressant!

    Ett annat jag väntar på är fortsättningen på Fear & Loathing in Las Vegas: Rum Diaries – (efter Hunter S. Thompson) för även denna har länge varit ”in production”.

    Väl mött, F. G.

    Gilla

Kommentera

 
