Marmeladkungen privat och professionellt, 2009

Många väntar på brev eller telefonsamtal från mig, och en del känner att det är förgäves när jag kanske inte ens svarar på sms. Så en förklaring kan minst sagt vara på sin plats: jag har många strängar på min inverterade pilbåge!

Ingen mobiltelefon, inga sparade kontakter, inga foton

Därför har jag alltså varit svår att få tag på den senaste tiden, tillika att jag fortfarande inte fått tillbaka min mobiltelefon med mina kontakter, telefonnummer, osv. Detta är också orsaken till varför jag inte kunnat publicera fler bilder här på marmeladkungen; vilket jag lovat flertalet, tillika mig själv, och nu tänker jag särskilt på bilder på recensionsexemplar av de nya böcker jag fått skickade till mig under december, och de nya böcker och tidskrifter jag medverkat i under denna tid.

Ny färdigskriven novell

Under sista delen av december har jag spärrat in mig och skrivit närmast dygnet runt på en ny novell, tillsammans med en författarkollega. Det har varit en omtumlande upplevelse, men resultatet är nu inskickat för bedömning, och vi är båda extremt nöjda. Troligen är det bland det bästa jag skrivit, och det skulle verkligen förvåna mig om detta verk inte snart publiceras i såväl mindre som större sammanhang. Förhoppningsvis även med betalning, vilket i så fall måste räknas som något närmast övernaturligt.

Redigering av nyligen såld novell

Har sålt en novell som dessutom är första kapitlet i en redan utskisserad roman. Måste snart börja redigera novellen inför kommande publicering.

Redigering av noveller som ska publiceras på marmeladkungen

Jag har också fått inskickade noveller till mig, och två är redan antagna. Dessa har jag inte hunnit redigera, åtminstone inte mer än de första styckena, varför det också kan ta tid innan de publiceras här på Marmeladkungen.

Min nästa novell

Dessutom, ska tilläggas, försöker jag när tid finnes, redigera min nästa novell till tidskriften Eskapix. Den är dock ännu varken läst eller antagen, men jag är mycket förhoppningsfull, bara jag hinner få lite tid över att redigera färdigt den och skicka iväg den.Det är det absolut obehagligaste jag skrivit, vilket torde passa tidskriften ifråga som en lagom stor sko.

Diktredigering

Jag har en mängd dikter liggande inför min kommande andra diktsamling. Att skicka in en hel volym till förlagen får jag lägga på is. Men en del dikter är såpass bra att jag upplever mig tvingad att redigera dem och skicka dem till Lyrikvännen, Komma och så vidare. Bara jag orkar.Dessutom måste jag i många fall skicka utskrifter, och jag saknar utskriftsmöjlighet, samt USB-minne. Men med hjälp från Mariestads stadsbibliotek samt från vänner, släkt och bekanta ska detta kunna gå att genomföra.

Artikelskrivande

Jag arbetar hårt på en skräcklitterär artikel om en MYCKET känd skräckfilm, och här med tolkningar och jämförelser mellan bok och filmatisering.

Men den kanske viktigaste artikeln jag försöker få tid över att arbeta på är den andra delen i min tänkta Lovecraft-essätrilogi. Denna gång har jag dessutom från S. T. Joshi i USA fått klartecken att som först i världen officiellt gå ut med riktigt smaskiga detaljer som tidigare inte publicerats.Dessutom verkar min vän Martin Andersson, Sveriges främste Lovecraft-expert, ställa upp på faktagranskning och tips. Vad det handlar om? Det är sexrelaterat.

Till dettakommer även mitt tänkande på vad jag ska skriva för Vetsagas essä-tävling (inom fantasy och science fiction), där förstapris är 5000 kr – samt att sedan orka konkretisera detta och redigera det.

Översättningar

Jag har från flera håll blivit erbjuden smärre översättningsjobb, artiklar och noveller, från och till engelska. Mycket smickrande: och naturligtvis tänker jag göra detta. Men det är bara en av alla de saker jag ska göra under 2009. För jag tänker även översätta eget tidigare publicerat material för att försöka publicera det i engelskspråkiga tidskrifter och böcker; börjar nämligen få upp en del kontakter även utomlands.

Bokrecensioner

Samma sak gäller med de bokrecensioner jag i det närmaste lovat förlag och vänner. Det har helt enkelt inte funnits tid. Lägg också här till detta till det faktum att jag överhuvudtaget har svårt att läsa och skriva skönlitteratur i min depression, samt att jag för närvarande då och då, nu allt oftare, lider av extremt svåra panikångestattacker, då det känns som att jag ska dö, samtidigt som jag vill dö. De kommer nu allt oftare, och skiljer sig sinsemellan radikalt åt.

Filmrecensioner

Jag har tvingats till en time out från mitt recenserande för Swedish Gore Film Society. Tycks aldrig ha tid att vare sig höra av mig eller svara på deras mejl. Tråkigt nog, eftersom detta var något jag verkligen tyckte om.

Det finns dessutom många filmer jag vill recensera här på Marmeladkungen, men det blir nog i så fall, den närmaste tiden, kortare genomgångar om mina åsikter rörande en viss film. Försöker även ta upp mer obskyra fantastikfilmer som inte recenseras på så många andra platser; de filmer som behöver få uppmärksamhet.

Min sons kommande operation

Jag går dagligen och väntar på tid för min sons kommande operation, vilket ska bli i januari eller februari, och svar på frågan: vilken typ av operation det blir. Det finns nämligen två alternativ:

Alternativ ett är att man riktar om hans hålven, samt en del mindre reparationer i hjärtat, för att förbättra blodcirkulationen i min sons överkropp. Här är dödligheten cirka 10%, något jag inte kan sluta tänka på.

Alternativ två är sämre: en hjärttransplantation. Detta är sämre eftersom detta innebär att vi troligen tvingas bosätta oss i Göteborg, vänta tills ett spädbarnshjärta blir tillgängligt, med alla de tankar detta involverar. Men det är absolut sämst för Vincent, eftersom han i detta fall tvingas äta mediciner hela livet, och att immunförsvaret därmed försvinner. Riskerna för cancer, infektioner och inflammationer ökar katastrofalt!

Väljer läkarna och kirurgerna alternativ ett tvingas Vincent till en eller två ytterligare operationer när han är 3-4 år.

Det är mycket att tänka på. Som inte går att sluta tänka på.

Min depression

Jag kämpar dagligen med min depression, går tre dagar i veckan på vuxenpsykiatri med samtalsstöd och dylikt. Panikångesten kommer allt oftare. Orken tryter.

För närvarande väntar jag på att man i en läkarkonferens ska ta ställning till huruvida jag klarar av att påbörja att gå i terapi. Då även vilken typ av terapi – det kan bli kognitiv beteendeterapi, psykoterapeutisk beteendeterapi eller något av flera andra alternativ.

Och om jag får gå i terapi ska tydligen min depression närmast förvärras inledningsvis, då man tvingas till att göra sådant man inte alls vill.

Min ekonomi

Min ekonomi är katastrofal. Det kostar att ligga här nere! Jag klarar mig knappt igenom dagarna, tvingas sälja av så mycket som möjligt i mitt hem. Tanken är att jag ska sälja allt mer av vad jag har på Tradera. Men även detta tar emot, och tar tid…

En ytterst onödig utgift jag har är cigaretter. Men när man är så djupt nere i en depression är det inte det enklaste att sluta…

Renovering av min lägenhet

Det händer inte mycket med min lägenhet, trots att det började bra. Naturligtvis handlar detta om min depression och min ekonomi. Jag orkar helt enkelt inte psykiskt, känner ingen lust, tänker mest bara på vad som ska hända med min son, och dessutom räcker inte mina få kronor jag får över varje månad till färg, spackel och andra dylika attiraljer. Behöver golvlister, nya telefonkablar, jorda eluttag, lägga nytt golv, rengöringsmedel, penslar, osv i oändlighet. Det kommer att ta rejält lång tid. Dessutom är det otroligt dumt att sälja lägenheten under denna lågkonjuktur.

Tankar om Marmeladkungen under 2009 – ny tidskrift

Jag tänker allvarligt på att starta en nättidskrift, underliggande eller sammankopplad med marmeladkungen, då intresset från mina läsare varit stort, och material finns. Detta absolut inte för att försöka konkurrera med Eskapix, Vetsaga, Catahya osv.

Men som jag ser det saknar även Sverige en helt skräckinriktad nättidskrift, vilket även kan erbjuda morgondagens stora författare nya möjligheter till publicering. Dessutom är detta en smärre dröm från min sida, samt att det skulle kunna utvidga marmeladkungens möjligheter i och med den nya omfattningen.

Detta får dock ligga lite på is, då jag har så mycket just nu, och mina tankar involverar att jag måste ta reda på hur det går till att starta och registrera en tidskrift, samt ge den en titel etc, för att i framtiden kunna få kulturstöd etc.

Förslag och hjälp emottas med glädje! Samma sak gäller om du käre läsare önskar vara med och ytterligare utveckla fantastiksverige!

Väl mött

Fredrik F. G. Granlund,

Mariestad, den 4 januari i detta nådens år (!) 2009

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 4 januari, 2009.

5 svar to “Marmeladkungen privat och professionellt, 2009”

  1. Mycket på gång ser jag. Och en del problem utöver det.

    Jag har själv varit typ deprimerad det senaste året, men jag tror jag är på väg ut. Har inget patentknep; jag kan bara säga att jag kan förstå hur du har det. Om det nu är någon tröst.

    Gilla

  2. Oj — det är mycket som kämpar om din tid och energi; och det gläder mig att se att en del av det är riktigt bra, samtidigt som det smärtar mig att se att så mycket är dåligt.

    Lycka till med skrivandet — det ser ut som om det är mycket på gång på den fronten! Kul att dina två planerade Lovecraft-artiklar blir en trilogi. Fast… OK, det ligger i betraktarens öga och så, men ”Sveriges främste Lovecraftexpert” är väl ändå Mattias Fyhr? Jag känner mig inte riktigt bekväm i den beskrivningen. *blush, mumble*

    Gilla

  3. Svensson: jag arbetar dagligen, kämpar hårt. Men i åtanke har jag alltid, ständigt tanken att min son kommer att dö i jan, feb, mars… Under operationeen ifråga.

    Vet inte hur jag skulle hantera en sådan sak. Se mina senaste inläögg. Och du är väl själv far? Du förstår väl vad jag menar och avser.

    Händer detta kommer jag lägga in mig. Hellre det än att jag skadar mig själv och andra.

    Martin A: TACK för din kommentar! Jag har dock inte den kontakt med Mattias Fyhr som jag har med dig, trots att jag inser det kan dskuteras. Dock tror jag inte det är något snack om vem som är SVeriges FRÄMSTE Lovecraft-kännare. Der är du. Måste komma hem till dig och ta lite kort och publicera här på maremeladkungen. Eller kan du skicka lite fler till mig?

    anson@pasagen.se

    mvh, F. G.

    Gilla

  4. Mitt boende är knappast av allmänt intresse.

    Gilla

  5. Nice site really!

    Gilla

Kommentera

 
