Marmeladprinsen inlagd på sjukhus för första gången 2009

I måndags började Marmeladprinsen Vincent Frost att kräkas stora mängder slem, mat och andas häftigt, gny, gråta, bli blek med glansiga ögon och må allmänt dåligt. Jag kallades från mitt palats på Mariagatan till residenset vid Lindebäcksvägen för att se över honom, ta hand om honom.

Den här gången kände vi genast igen symptomen. Ringde akuten vid Kärnsjukhuset i Skövde, och fick genast komma in. Hade vi väntat längre kanske det även denna gång blivit ambulans. Väntetiden var sedan lång, men vi blev inlagda och sedan ett i förrgår natt var jag ensam med Marmeladprinsen på sjukhuset. Det blev ingen sömn den natten. Inhalationer av adrenalin, alvedon oralt och i stolpiller, tröst på alla de vis, försök till vila och sondmatning etc. Det tar på krafterna.

Men jag är ändå så otroligt glad att han så tidigt hamnade under professionell tillsyn, samt att vi blev inlagda med honom. Det kändes tryggt.  Det känns tryggt.

Nu är jag bara hemma över natten, pga ett viktigt möte på vuxenpsykiatrin imorgon. På torsdag har jag bokat möte med min vän Josho som ska hjälpa mig med renoveringen av köket. Och på fredag har jag ännu ett viktigt, kanske det viktigaste!, psykiatrimötet, under vilket jag förmodar att min närmaste framtid avgörs.

Men jag kommer på dagarna tills dess att Vincent blir utskriven att vara med min familj på sjukhuset i Skövde.

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 7 januari, 2009.

Kommentera

 
