Marmeladkungens helgvistelse på KSS i Skövde

Min son Vincent ligger fortfarande inlagd på KSS i Skövde, för (falsk?) krupphosta, andningssvårigheter, ont i magen (kolik), m.m. Men det är inte alls lika illa denna gång som senast han var inlagd för samma symptom;  betydligt bättre!

Undertecknad har tillbringat hela helgen på sjukhuset i Skövde tillsammans med min hele från fredag eftermiddag till detta nu: måndag kväll. Och trots vad många kanske tror eller tänker har jag haft det riktigt trevligt, gjort det bästa av situationen. Det har varit kul att få umgås så mycket ensam med min son; intressant att få chansen att diskutera hans situation, hjärtfelet, virusinfektionen som orsakat kruppen och de övriga besvären, hans matvanor, osv med olika läkare och sköterskor; alldeles särdeles intressant att kunna passa på att lära mig mer om min son och vad som är bäst för just honom. Alltså lärorikt och allt annat än långtråkigt: särskilt när jag hade med mig tillräckligt mycket fantastisk litteratur för att inte hina läsa ut allt, ja, inte mer än (drygt) två böcker.

Nu är jag hur som helst hemma, och tänker ikväll bota min författarabstinens: jag vill skriva. Skapa. En av få saker  jag saknat när jag legat inne på sjukhuset: tillgång till dator och Internet.  Möjligheten att fortsätta.

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 12 januari, 2009.

4 svar to “Marmeladkungens helgvistelse på KSS i Skövde”

  1. Kanske inte det trevligaste sättet att lära känna sin son på men är du bara stark och överför en del av din viljestyrka till din son så ska du se att allt blir lättare.

    Gilla

  2. I helgen har jag minst sagt varit stark, och, som du säkert kan läsa mellan raderna, tagit det negativa såsom något positivt. Naturligtvis måste detta smitta av sig på min son: spädbarn känner hur lugn eller mindre lugn man är. Min son har verkligen tytt sig till undertecknad, och det har varit helt fantastiskt!

    Gilla

  3. Usch — krupp är sannerligen inget roligt (jag minns när jag hade det själv), och det måste vara extra jobbigt när man är så liten och har andra besvär ovanpå.

    Jag tycker det är ett mycket gott tecken att du — och han också, för den delen — kan få ut något positivt av det hela. Du är sannerligen beundransvärd!

    Gilla

  4. Martin: jag säger samma sak. Jag reagerar själv på det faktum att jag tar det onda med något gott och försöker lära mig mer om min son och lära känna densamme. Tack för din kommentar! Även jag led av krupp när jag var liten, och minns faktiskt fortfarande hur hemskt det var! Jag försöker verkligen tänka mer positivt, och det faktum att du menar att jag är beundransvärd säger mycket. Men faktum kvarstår: det är tryggt för mig på sjukhus, och lugnt: jag kan läsa, umgås med min son, ställa frågor, föra dialog med skötare, sköterskor, och alla slags läkare. Det är underbart, bara man ser det goda i situationen. Det kunde denna gång varit så mycket värre!

    Nästa gång KOMMER det att vara SÅ MYCKET VÄRRE!

    F. G.

    Gilla

Kommentera

 
