Ärlighetens pris när man står i blickfånget…

Det är sjukligt. Jag önskar att jag kunde vara helt ärlig.

Jag får t. ex. information om böcker som snart kommer att släppas, jag får reda på saker om min son som jag här inte kan skriva om, jag får information om andra författare, vilket jag heller inte kan skriva om, och jag får höra saker om nära och kära, jag hör saker om andra – men det vill jag inte skriva om.

Tänk om man kunde vara genomärlig…!

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 24 januari, 2009.

6 svar to “Ärlighetens pris när man står i blickfånget…”

  1. Nej, vad tråkigt det vore att vara så genomskinlig. Du får lära dig att uppskatta att vara lite mer anal, du vet, hålla tillbaka och sedan släppa efter…;)
    Hoppas det reder sig med din son. Jag läser fortsättningen med bävan.

    Gilla

  2. Underligt att höra att man inte kan vara ärlig, få bekräftelse på detta… Men jag är inte den som är banal, inte alls medgörlig, men måste lära mig bli det. Önskar jag kunde avslöja allt som lilla jag får reda på, berätta vad jag gör om dagarna, hur det går osv.

    Vad gäller min son… Jag skriver fortsättningen med bävan!

    Gilla

  3. Att veta saker man inte kan eller bör berätta om har inget med ärlighet — eller brist på densamma — att göra. Jag vet massor som jag inte kan sprida, och känner mig inte mindre ärlig för det.

    Gilla

  4. Att ha en massa saker man inte kan säga, men som man ändå måste säga: det är därför man blir författare.

    Författaren är ju ”en lögnare som säger sanningen” you know. Han diktar sånt som på ytan är påhittat men innerst inne sant.

    Gilla

  5. Martin A: Vi är alla olika – och en del mer än andra. Jag skiljer mellan de Annorlunda / och de mer Annorlunda (skriver jag i min första diktsamling, B. I. I. Bokförlag, 2004).

    Jag önskar personligen att jag kunde sprida det jag vet – som hör till min bloggs ämne – hur som helst. Jag vill berätta. Därför har jag blivit författare. Men skillnaden mellan berättande och skvaller är alltför snäv, eller tolkas såsom alltför snäv.

    Svensson: Du har helt rätt. Dessutom är dessutom – enligt var-det-inte-Oscar-Wilde-eller-Lord-Byron? – stjäl de största författarna och de snäppet under ”lånar”. 🙂

    Frågan är vad som är sant. Ex. i mina texter.

    Gilla

  6. […] Där kom hemligheter upp i dagen, hemligheter jag inte kan tala öppet om – vilket oförsökt leder mig till ett blogginlägg jag skrev för inte länge sedan. Det kan du läsa här. […]

    Gilla

Kommentera

 
