En genomgång av den moderna zombiegenren – The dead Walk. Filmvärldens mest illaluktande 40-åring granskas under lupp! En genomgång av den moderna zombiegenren från ett globalt perspektiv 1968-2009

Christer Persson har skrivit en intressant artikel på Swedish Film Gore Societys hemsida, vilken jag härmed önskar rekommendera: Filmvärldens mest Illaluktande 40-åring granskas under lupp. En genomgång av den moderna zombiegenren från ett globalt perspektiv 1968-2009.

zombieartikel

Du kan läsa artikeln här.

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 2 februari, 2009.

6 svar to “En genomgång av den moderna zombiegenren – The dead Walk. Filmvärldens mest illaluktande 40-åring granskas under lupp! En genomgång av den moderna zombiegenren från ett globalt perspektiv 1968-2009”

  1. Hej Fredrik,

    Tackar för snälla ord, och för att du länkat min artikel. Trevlig blogg du har, ska ta och läsa genom den. Intervjuen med dig var riktigt intressant. Jag har egen blogg också (extremt ovanligt, eller hur?) http://antichrister.blogspot.com/. En trivial blogg om triviala saker.

    Ha det bäst och hoppas att allt är bra med familjen!

    Gilla

  2. Christer –

    Att jag länkar till din artikel är inte så konstigt. Den är mycket informativ, personligt hållen, underfyndig som få. Får mig att att undra om du funnit och sedan lyckats granska alla de filmer du faktiskt nämner. Ett av få klagomål är kanske att du borde angett årtal på O’bannons return of the Living dead, då den anges som ses ej i slutet (finns två med titeln, och, vilket du även skriver, många, många, uppföljare.

    Trevlig blogg, du också!

    Hoppas du läste intervjun med mig under ”Självbiografiskt”, för du får nog vänta tills hösten innan nästa kommer på nätet.

    Tack för kommentaren!

    Gilla

  3. tjo,
    Tyvärr har jag sett de flesta filmerna i artikeln. Mycket till liv va? Men det är ju inte så att jag sett dem nu när jag skrev den, utan det har ju tagit en 20 år att se genom dem. En del flera gånger dessutom. Att jag missade att ”ta bort” O´Bannons ROTLD är ju inte bra, den ska ju defintivt ses.

    Jo, jag läste intervjuen. Intressant och tankeväckande. Du verkar ha fått gått den krokiga vägen fram i livet. Läste även om din son och det jobbiga som händer med sjukdomar. Det är fan inte kul alls. Jag hoppas att allt kommer att gå bra och önskar er allt väl.

    Gilla

  4. Lustigt nog har även jag säkerligen sett tja åtminstone 60% eller mer av de filmer du nämner, och samma fråga här: mycket till liv, va?

    >Att jag missade att “ta bort” O´Bannons ROTLD är ju inte bra, den ska ju >defintivt ses.

    Absolut. Dessutom skulle du kunnat nämnt (eller det kanske du gör) att filmen ifråga är nyskapande på det sätt att den är första Zombie-filmen vari zombierna talar. Jag älskar den. En absolut favorit.

    Men det finns mer än en Return of the Living Dead 2. Dan O’Bannons regerar naturligtvis (han var dessutom med som manusskribent, vill jag minnas, på den odödliga Alien)

    Jo, jag läste intervjuen. Intressant och tankeväckande. Du verkar ha fått gått den krokiga vägen fram i livet. Läste även om din son och det jobbiga som händer med sjukdomar. Det är fan inte kul alls. Jag hoppas att allt kommer att gå bra och önskar er allt väl.

    Jag vet inte vad jag ska säga annat än tack. Har kikat en del på din blogg. Du är en rätt lurig figur du också, verkar det som.

    Gilla

  5. Rubriken på ROTLD-stycket skulle ju SJÄLVKLART varit The dead talk! Självklart nämner jag pratiga zombies och att det är en höjdare.

    Lurig, *s*, ja det måste man ju vara trots att man börjar närma sig 40-års åldern om ett par år. Sen har jag ju barn åxå och även om de gråa håren blir fler då de är tonåringar, så hjälper det ju till att man kan få vara barnslig. Har blivit kallad ”ett får i ulvakläder”.

    Barn i kombination med sjukdomar och liknande är inte kul. Barn är något som förändrar mycket i ens liv från den sekund man blir medveten om att de finns där i magen.

    Gilla

  6. Vad ska jag säga annat än att jag uppskattar dina ord! TACK!

    Gilla

Kommentera

 
