Marmeladkungens konstursprung

Jag studerade ett tag digital bildbehandling A & B-kurs vid högskolan i Skövde under Andreas Nilsson – musikvideoregissören till bla. (obs. m. fl. ) Madonna, Soundtrack of our Lives, och The Knife. Bland annat vann han pris för årets bästa musikvideo för The Knife´s låt Heartbeats, från skivan Deep Cuts (vilken jag fick se innan offentligheten), och slog igenom med. Och inte så konstigt! Men döm själv.

*

* * *

*

Tänkte på detta idag, när jag träffade en mängd konstnärer, vilket jag skriver om i nästa inlägg: faktum är att jag själv redan på gymnasietiden (ca 1995-1998 ) gjorde en del datagrafik, vilka jag nu valt ut några bilder från. Döm själv om det är intressant eller inte. Kanske borde jag satsat på grafik istället för ett författarskap? De var och är inte de enda strängarna på min arbalest.

Och jag tål (tja, älskar!) kritik. För all kritik är kritik och ska tas som sådan – inte mer än den är, och heller inte mindre…! Men tänk nu på att undertecknad skapade dessa bilder skapades när jag gick i gymnasiet, om du kritiserar, och att jag fyller 30 i år (hemska tanke!) – varför jag i dagens läge, om jag hade fortsatt, skulle vara bättre på dessa datorgrafikens vägar som jag en gång vandrade.

milen1

showig

stones

temple

thats

tjo

(inom parentes ska avslutningsvis nämnas att det vore trevligt att framigenom publicera lite av min konst här på marmeladkungen – abstrakt, blandteknik, akryl, akvareller, tusch och kol/blyerts-teckningar. Men jag slutade även där 1998/1999, när jag ramlade ned från taket och sedan, efter rehabiliteringen valde att bli författare/poet istället för konstnär. Vi får se vad jag hittar på i framtiden och vilka som inspirerar mig och till vad…).

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 4 februari, 2009.

Kommentera

 
