Marmeladkungen återigen i offentligt framträdande?

Det har sedan min diktsamling Annorlunda men ensam (B. I. I., 2004) varit en del diktuppläsningar genom åren – år som förflutit alltför snabbt. Recensionerna har inte direkt haglat, men de kommer då och då fortfarande (senast från författaren Lennart Svensson). En del uppmärksamhet röner alltså ändå diktsamlingen. SVT köpte den 2004. Den ledde till en hel del upplevelser: kändisfester, tidningsreportage, och tv-framträdanden. Men intressant nog fortsätter uppmärksamheten.

* *

Jag har sedan ett tag tillbaka varit ytligt bekant med en konstnär som jag hädanefter i denna text kommer att benämna såsom ”L”. Idag pratade vi lite extra om kreativiteten såsom de bekymrade, deprimerade konstnärer vi är. Vi diskuterade varandras verk, berättade om våra framsteg, vad vi sålt och säljer och skapar.

L. föreslog snart att jag skulle följa med upp till hans ateljé, vilken han delar tillsammans med 8-9 andra konstnärer, uppdelat i många rum och utrymmen, längst upp i Mariestads stadsbibliotek – avdelningar av biblioteket jag inte ens visste fanns, och än mindre nyttjades för genuin kultur – samt att jag skulle ställa upp och högläsa mina texter på deras nästa stora konstutställning, runt den 15 mars.

Naturligtvis var jag intresserad, följde med till ateljén, gick runt – vilket blev till en rundvandring väl värd att minnas; sjukligt intressant; tänkvärd.

Först var vi ensamma, jag kikade på L:s tavlor, tekniker; diskuterade  konst, konstnärer, inspiration, texter, osv. L. var förvånade att vi var ensamma. Men snart kom flertalet övriga konstnärer, fyra män i 40-60 årsåldern, av de 8-9 som hyr övervåningen av Mariestads stadsbibliotek.

Det dröjde inte länge innan vi diskuterade stora reportage och annonser i Mariestadstidningefn, samarbeten, ytterligare möten, högläsningar från min sida, och mycket mer.

Således trevliga människor, med vilka jag har mycket gemensamt. Efter diskussion framgick att vi kan göra en gemensam utställning: de kan skapa konst efter mina dikter, texter osv, och ställa ut samtidigt som jag högläser. Och jag kan specialskriva texter efter deras konstverk, för att sedan högläsa detta under utställningen ifråga.

Detta planeras därmed i dagsläget till vårdagsjämningen runt 15 mars, med annonser och reportage i Mariestadstidningen.

Dock kan jag ännu inte lova annat än att publicera bilder här på Marmeladkungen, med tanke på att min son Vincent kan komma att opereras i mitten av mars – vad vet jag? Jag har varit mycket tydlig med detta till konstnärerna. Och ett möte om detta framträdande äger rum på måndag kväll i nästa vecka.

Stora saker väntar hur som helst, i stora lokaler, med stora konstnärer.

*

Naturligtvis kommer jag framigenom, undan för undan, att här publicera kort på den konst dessa konstnärer producerar utifrån mina texter. Och om min son inte opereras i mitten av mars återkommer jag naturligtvis med ytterligare bilder på evenemanget.

Det går aldrig att lita på att man litar på något.

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 5 februari, 2009.

4 svar to “Marmeladkungen återigen i offentligt framträdande?”

  1. Konstbilder ser vi fram emot. Har själv en oljemålande bror, han gjorde förresten omslaget till min senaste bok (du ska få ex, vill du ha något speciellt nummer? Numrerad upplaga vet du. De låga numren har gått men 8 och 10 finns kvar plus lite mer).

    Gilla

  2. Svensson: nummer 8 vore trevligt om det är det lägsta numrerade – även med tanke på att 8:an är en symbol för evigheten, särskilt om den ligger ned. Jag väntar med stor nyfikenhet på din bok, som skall bli mycket trevlig att ta del av. Naturligtvis hoppas jag även att du signerar exemplaret du skickar mig, till mitt bibliotek.

    Gilla

  3. Har fått din bok, fantastiskt trevligt. Och ett stort tack till dig! Återkommer när jag fått tid att läsa den och recensera den.

    Gilla

  4. […] (Detta har jag tidigare nämnt kunde bli aktuellt: här. […]

    Gilla

Kommentera

 
