Nya böcker i brevlådan får mig att må bättre

Det som glädjer (olika) människor divergerar. Ett axiom. Det som får (olika) människor att bli ilskna divergerar. Ett axiom. Men vi är alla heterogena. Ett axiom.

Alla är olika!

Personligen mår jag, i mitt förkylda nu, väldigt mycket bättre av att i veckan ha funnit ett signerat (och lågt numrerat (nr 8)) inbundet  bokexemplar, skickat direkt från författaren, Lennart Svensson.

antropolis1

Läsglädjen bor inom mig, inom de allra flesta. Det gäller bara att locka fram den med t. ex. pincett och sockerbit. Men jag har nästan aldrig saknat den. Jag har (nästan) alltid velat läsa, alltid försökt läsa, alltid varit sjuk. Nu kan jag knappt läsa. Nu är jag (kliniskt) sjuk. Eller skadad.

Är det någon skillnad?

Men, oj!, vad detta gör mig lycklig – att finna en sådan här bok i min brevlåda när jag inte är helt fysiskt frisk. Lockelsen är stor, och efter Alastor Press böcker kommer jag naturligtvis att skriva om Antropolis här på marmeladkungen.

Men låt inte mig störa.

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 14 februari, 2009.

4 svar to “Nya böcker i brevlådan får mig att må bättre”

  1. Sweet. Och tack för länken till bloggen; en bra början på denna dag!

    Jag säljer alltså denna bok på min blogg, och sedan har jag lite planer på andra kanaler också. Kanske gå runt på stans bokhandlar/bättre antikvariat och lämna några ex? Boken är så snyggt gjord (inbunden i klotband, skyddsomslag) att de nog tar in ‘en.

    Men det är ingen brådska, jag kan göra’t när det blir lite mildare ute. ”Time is on my side”.

    Gilla

  2. Du tillägger en viktig kommentar som jag missade att påpeka: boken säljs förstås på Lennart Svenssons blogg: Svenssongalaxen.

    Boken ifråga är precis som LS påpekar rejält påkostad, limiterad och numrerad, inbunden med skyddsomslag, och förbannat snygg. Jag har ännu int epersonligen läst den, men kan ändå rekommendera den. Föregångaren, novellsamlingen, Eld och rörelse var inte att leka med!

    Till Svensson: Det kan nog dock, dessvärre, dröja ett tag innan jag hinner recensera boken ifråga. Men det tror jag att du förstår.

    Gilla

  3. Recension är ingen brådska, inget tvång alls. Litteratur ska vara roligt.

    Apropå bandet så kunde man välja mellan klotband med guldprägling på ryggen resp. laminat. Jag valde klot (=tyg) eftersom det både var snyggare och billigare.

    Det hela gjordes av Alunda bokbinderi som även gör jobb åt Riksdagen bland annat. Klassiskt hantverk, ett av de sista i landet som gör sånt där guldpräglingsjobb har jag för mig. (Man kunde välja mellan silver och guld ”but I went for gold, of course”.)

    Gilla

  4. Svensson: Jag anser att du gjorde ett väldigt bra val. Boken är attraktiv och uppenbarligen påkostad, samt limiterad. Jag är mycket nöjd, samt tacksam för mitt signerade exemplar: det gjorde min dag. Det ska du veta!

    Tack så hemskt mycket!

    Och jag är mycket imponerad. Ser fram emot att läsa ditt verk, även om det kanske dröjer lite.

    Gilla

Kommentera

 
