Alla hjärtans dag – är det en värdefull dag?

Sanning: Jag minns inte när jag senast var ute på krogen.

Men ikväll hade jag och min kvinna för första gången i år barnvakt, åt Tortillas/Fajitas, umgicks, drack lite gin och tonic och sprite och lime och lite mer.

Sedan gick vi ut.

Först till Buffalo i Mariestad. Sedan till Hjorten.

Där kom hemligheter upp i dagen, hemligheter jag inte kan tala öppet om – vilket oförsökt leder mig till ett blogginlägg jag skrev för inte länge sedan. Det kan du läsa här.

Långrandigt t sagt: jag önskar att jag kunde säga vad jag vet, önskar jag kunde vara genomärlig. Men det går inte. Fungerar inte.

Lögn och tystnad är numera vad man mest av allt kan benämna såsom kutym.

Varför ska det behöva vara så?

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 15 februari, 2009.

5 svar to “Alla hjärtans dag – är det en värdefull dag?”

  1. Fast jag håller med det som Martin skrev att bara för att man måste hålla tyst om något (t ex om en publicering) så gör det en inte till en lögnare. Den som kan bevara en hemlighet är mer ärlig än en som måste prata bredvid mun hela tiden. Det ser jag som mer oärligt.
    Men visst kan det klia i en att berätta ”hemlisar” 😉

    Gilla

  2. Som jag kommenterade förra inlägget om hemligheter: sånt där gör en till författare. Som författare kan man dikta och ljuga ihop men ändå fa sagt såna där hemlisar som man egentligen inte får säga.

    ”Författaren är en lögnare som säger sanningen.”

    Gilla

  3. Pål Eggert: jag vet vad jag skrev om senast, och jag uppskattar din kommentar. Nu var jag kanske onödigt försiktig i vad jag skrev.

    Det var en trevlig alla hjärtans dag – alltid underbart att gå ut med min kvinna, att ha barnvakt. Men det jag fick höra berör inte böcker, publicering eller något sådant. Snarare något ytterst allvarligt. Och det här med att vilja säga saker som jag inte kan nämna – i detta fall med fara för familjens liv och leverne – tynger mig. Detta är alltså denna gång ytterst allvarligt.

    Svensson: Problemet med mig är att jag är en ytterst ovanlig personlighet. Man pratar inom vuxenpsykiatrin om att jag har en ”ospecificerad personlighetsstörning”. Och ett av mina men är jag helst av allt är genomärlig. Nu går det förstås inte alltid att vara det. Till exempel har jag, vilket du/ni säkert märkt slutat skriva personligt om min familj. Dessutom har jag blivit ombedd att tona ned vad jag skriver om mig själv. Och när någon när och kär ber en… Vad gör man? Men läs ovanstående, för det jag skriver till Pål Eggert är även riktat till dig.

    Vidare kan jag nämna att jag inte riktigt håller med dig. Jag har en teori om att varje författare som skriver en första roman skriver självbiografiskt. Jag har ex fått detta från ytterst stora källor. Men det är klart. Alla är heterogena. Och detta stämmer säkerligen inte i alla fall, men jag tror att det gör det i de allra flesta.

    Just nu är jag en lögnare som inte säger sanningen. Men de flesta verk jag skrivit är självbiografiska. (blev faktiskt nyligen tillfrågad efter en episodroman – men allt jag skriver är – tyvärr eller lyckligtvis – inte sanning).

    Gilla

  4. Visst är ens romaner alltid självbiografiska på något sätt. ”Antropolis” och dess huvudperson är som jag är (eller var), hans bana är ett slags parafras på min bildningsväg.

    Men genom att kalla honom ”Jenro Klao” står jag fri från krav på att han måste vara exakt som jag. Det blir en spegling, en fristående gestaltning. En lögn som kanske säger något sant.

    Varje porträtt är ett självporträtt heter det också inom måleriet.

    Gilla

  5. Svensson: kort sagt: Jag instämmer i ditt resonemang. Men det finns invändningar. Dock har min son precis dött, varför jag inte orkar ta ut svängarna. Vilket jag vet att du förstår.

    Gilla

Kommentera

 
