Planerade diktuppläsningar under Vincents begravning

Tanken var under Marmeladprinsens begravning att flera personer skulle högläsa dikter, bland annat skulle författaren och poeten Eric Westlund, från Mariestad, läsa en text som vi skrivit tillsammans.

Han upplevde dock inte att han klarade av detta, vilket han inte var ensam om: själv ville jag exempelvis hålla tal samt högläsa något jag skrivit om min son. Men jag klarade inte av det psykiskt. Det gjorde heller inte min vän Eric. Men de som visade vår son respekt var många, och fantastiska. Jag vill framföra ett STORT tack till alla er som frekventerade begravningen!

Jag och Eric har som sagt skrivit en prosadikt tillsammans, vilken han egentligen skulle ha läst under Marmeladprinsens begravning. Men så blev inte fallet. Texten ifråga publicerar jag inte här, då den kommer att skickas till Lyrikvännen. Men däremot presenterar jag härmed en av Erics dikter, ett av hans förslag till högläsning vid begravningen. Håll till godo.

De älskades kulle


Av: Eric Westlund


I tronande kontrast, ni, högst av saknad

de blidkade lustar i dolda instanser,

de vansådda vinklar till nyvisions vaknad,

konkretionens flöde till urminnes danser

för flocken en tingest, vördnad till trots,

den blundan som knästår för cirkelns lag

som mittdimma skriker när mönster förråtts

så evig är också den kommande dag.

Dock vrids tankar till utvaldas syften

för vad krav kan ställas i eldhärjad dal?

när vågen utjämnas med dagsfärdeslyften

då spränger de väggen till följdernas sal

här ses genom djupet, i mark och i sinn

här frodas än intryck från oanad tid.

Den påverkan vidgar den gång som var stinn.

Där lever ni ännu och fästs evigt vid.

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 5 mars, 2009.

3 svar to “Planerade diktuppläsningar under Vincents begravning”

  1. En vacker dikt, Fredrik.

    Gilla

  2. Fantastisk. Bara fantastisk. Tänkte på er.

    Gilla

  3. Ja, vad ska jag säga? En dikt som aldrig höglästes, liksom den jag och Eric Westlund skrivit tillsammans. Den väljer jag dock att inte publicera här utan att istället först försöka få den publicerad i Lyrikvännen. Men i dessa otröstliga tider kommer den säkerligen snart att publiceras även den här på marmeladkungen.

    Tack för era kommentarer, för ert engagemang!

    / F. G.

    Gilla

Kommentera

 
