Många skriver till mig om vad som hänt

Rubriken säger mycket. Men inte allt.

Deltagandet på begravningen och stödet från nära och kära betyder otroligt mycket – liksom de som skriver, ringer osv till oss och bryr sig om oss i denna kris och katastrofsituation.

Jag vet inte vad jag ska säga. Bara att jag och Jennifer är oerhört tacksamma.

Kanske särskilt ska nämna nämna en individ som skrev till mig om att personen ifråga förlorat en dotter och nyligen även förlorat sin make/maka.

Skriet

Det är otroligt vilket stöd jag/vi erhåller från de jag känt och känner, de som läser vad jag skriver och gör, hur jag och min kvinna mår, vad som hänt eller bara tittar på bilderna (fler kommer). Vi uppskattar er alla.

Men kort sagt: Det finns alltså de som klarat av situationen ifråga, gått vidare – och drabbats av ännu en katastrof.

Hur klarar man det?

– – –

Själv har jag en konstant känsla av att någon mer i min närhet inom kort kommer att dö eller att drabbas av något hemskt. Det känns som om det hela snart kommer att bli ännu värre. En standardiserad känsla i denna krissituation? Eller en realistisk sådan?

Alla (förutom min mor) kallade mig pessimist när jag inte trodde att Vincent skulle klara nästa operation (planerad till slutet av april). Men det visade sig att jag var – kanske rentav är –  en realist. Kanske hjälpte detta mig något psykiskt inför vad som i slutet faktiskt inträffade? Även om det som skedde inträffade otroligt plötsligt…? Jag vet inte.

Jag vet inte längre något.

Parafras F. G.

Bara att det hjälper mig att skriva om vad jag känner och upplever här. Och att människor visar empati. Jag har helt enkelt fått högre tankar om människan som ras.

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 10 mars, 2009.

2 svar to “Många skriver till mig om vad som hänt”

  1. Jag tände ett ljus för Vincent i Storkyrkan i Stockholm när jag var där förra helgen. Det bara blev så — jag passerade av en händelse, tittade in för att se St Göran och draken, och såg globen med alla de tända ljusen, och då bara kom det över mig.

    Gilla

  2. NÄr jag läste detta började tårarna komma. Har även visat det för Jennifer. Det betyder mycket, det du gjorde! Väldigt mycket!

    mvh, din vän

    f. g.

    Gilla

Kommentera

 
