Lovecraft-explosion! del III.

Fortsatt Lovecraft-explosion!

Inte nog med att Sam J. Lundwall i det anrika (!) Jules Verne-magasinet precis publicerat hela H. P. Lovecrafts roman/kortroman Vansinnets Berg (At the Mountains of Madness) – dock med, ska tilläggas, en fortfarande felaktig inledning där Lundwall fortfarande hävdar att Odjurets torn (The Lurker at the Treshold) skrevs enbart av Lovecraft (Den skrevs av August Derleth). Pettitesser tycker nu säkert många… Men fel ska vara rätt…!

Och det finns mycket att tycka om valet för omslagsbild. Men det är ändå en välgärning. Den gode Lundwall, som gjort så ENORMT MYCKET för fantastiksverige, skall beundras för denna välgärning. Hela volymen i ett JVM-nummer. Fantastiskt! Åtminstone undertecknad kommer att köpa ett exemplar.

jvm-bra

* * *

Bokförlaget Alastor Press utannonserar i sitt nyhetsbrev dessutom att vi snart kan läsa samma text:  H P Lovecrafts Vid vansinnets berg, men späckad med extramaterial såsom utdrag ur brev, essäer, noter och anteckningar av HPL själv.

* * *

Vad skall jag säga om detta? Ytterligare en textkritisk Lovecraft-utgåva? FANTASTISKT!

* * *

Många undrar hur jag ens kan skriva något för närvarande – men jag har från vuxenpsykiatrisk vård fått höra att det bästa jag kan göra är att ägna mig åt vad jag verkligen tycker om – vilket innebär litteratur. Hur sedan korten på senaste JVM-numret kan försvinna, tja, det förblir ett mysterium. Men jag kommer inom kort att publicera omslaget till JVM-numret ifråga här.

* * *

(Sam J. Lundwall: om du läser detta. Mejla mig gärna på anson@passagen.se)

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 13 mars, 2009.

Ett svar to “Lovecraft-explosion! del III.”

  1. […] som följer Marmeladkungen minns säkerligen att jag tidigare (här) skrivit om  att Sam J. Lundwall i februari-numret (2009) av Jules Verne-Magasinet återpublicerat […]

    Gilla

Kommentera

 
